7 NÕUANNET: kuidas külmal ja pimedal ajal terve püsida

Triin Raestik, 6. november 2019

Tahad külmal ja pimedal ajal viirused endast eemal hoida ning terve püsida? Lahendus on lihtne – hoolitse immuunsüsteemi eest. Vajalikke näpunäiteid jagab proviisor Krista Joonas.

Viirused võivad põhjustada nohu, kähedat kurku, palavikku, silmapõletikku, kõhulahtisust ja veel nii mõndagi terviseprobleemi. Kuna viirused levivad piisknakkusega, on nakatumine lihtne just siis, kui organismi kaitsemehhanism ehk immuunsüsteem on nõrk.
Kui immuunsüsteem on tugev, jaksab organism tõbede tekitajatega ise võidelda ja haigused ei pääse liiga tegema.

Kuidas tugevdada?
Immuunsüsteemi suurimad nõrgestajad on väsimus, vähene uni, liigne töötamine ja vale toitumine, samuti suitsetamine, liigne alkoholi tarbimine ja vähene treening. See tähendab, et piisavalt magades, sportides ja parasjagu puhates on meel märksa rõõmsam ning haigused ei hakka kergesti külge. Ent ainuüksi naerunäost ei piisa. Et keha jaksaks viirustega võidelda, peab organismis olema tallel piisav vitamiinide ja mineraalainete varu. Kõige mõistlikum on menüü hoolega läbi mõelda, sest tervislikult süües saad kätte enamiku vajalikest ainetest. Kui kehal siiski millestki vajaka jääb, võib abi otsida apteegist. Ent pea meeles: toidulisandid ei suuda kunagi asendada täisväärtuslikku toitu. Samas on need niiske, külma ja pimeda perioodi üle elamiseks täiesti omal kohal.


Seitse kasulikku nõuannet

Ettevaatust multivitamiinidega
Kui oled haige, jäta multivitamiinid võtmata. Neis sisalduvad B-grupi vitamiinid annavad immuunsuse tõstmise asemel jõudu hoopis viirusele ja seetõttu võtab paranemine märksa kauem aega.

Ole positiivne
Rõõmus meel ja optimistlik ellusuhtumine toetavad immuunsüsteemi toimimist. Paljud uuringud kinnitavad, et depressioonist, stressist või ülepingest kurnatud organism ei suuda haigustega tõhusalt võidelda. Veel on leitud, et kui stressihormooni (kortisooli) on palju, lülitab keha end justkui säästurežiimile ning koos sellega tõmbab pidurit ka immuunsüsteem.

Varusta end korralikult
Koduses esmaabikapis peaks algava viiruste hooaja eel olema kindlasti töökorras termomeeter, meresoolaga ninaloputuslahus, palavikualandi, imemistabletid kurguvalu leevendamiseks, probiootikumid. Köögikapis hoia ravimtaimesegu (näiteks pärnaõitega) tee keetmiseks.
Varu ka C-vitamiini ja/või tsinki sisaldavat sooja joogi pulbrit või vitamiine. Alati on omal kohal ingver, sidrun ja mesi.

Ära ravijoogiga üle pinguta
Palavikuga 38,5 ja enam ei maksa sooja jooki juua, sest siis soovib keha hoopis jahutust. Hästi sobib toatemperatuuril vesi vm janukustutaja. Ravitoimeainet sisaldavat gripiteed võid tarbida palaviku ja nohu leevendamiseks ainult lühiajaliselt. Gripitee võib olemise üsna erksaks muuta ja sind tegutsema panna siis, kui keha tegelikult veel puhkust vajab. Sel moel ei saa immuunsüsteem aega taastuda ja on pisikutele edaspidi vastuvõtlikum.

Soeta korralik inhalaator
Köha ja nohu ajal teeb olemise kergemaks auru sissehingamine ehk inhalatsioon. Jahe aur niisutab hingamisteid, muudab röga vedelamaks ja kriipiva kurgu pehmemaks. Kui viitsid korralikult auru teha, on hingamine lihtsam ja köha möödub kiiremini.

Otsi abi vitamiinidest
Immuunsüsteemi tugevdamiseks võid abi otsida vitamiinidest ja immuunsust tugevdavatest toidulisanditest. Sellised on näiteks C-vitamiin ehk askorbiinhape. Looduslikult leidub askorbiinhapet astelpajus, kibuvitsas, maasikates, tsitruselistes, paprikas, punastes ja mustades sõstardes, murakates, kaalikas, kapsas jne. Immuunsust toetab ka punane päevakübar. Tõhus taim aitab organismil viiruste ja stressiga võidelda ning toetab taastumist.
Probiootikumid mõjutavad soolestiku mikroobide kooslust ja tasakaalu ning aitavad suurendada kasulike bakterite hulka. Seega võiks sagedaste viiruste põdemise korral immuunsüsteemi turgutada nt ühekuise probiootikumikuuriga.
Kasulikud ained on ka tsink, seleen, raud ja D-vitamiin. Viimast kasuta novembrist kuni märtsini.

Köhi ja aevasta õigesti
Kui unustad köhides või aevastades suu katta, võivad pisikud lennata sinust lausa meetri kaugusele või enamgi. Kui paned käe suu ette, kuid käsi ära ei pese, kandub suust välja pääsenud viirus asjade külge, mida katsud. Sealt edasi jõuavad pisikud teisteni. Seetõttu on soovitatav suu köhides või aevastades katta hoopis salvrätiku või randmega. Ka sellisel juhul tuleb hiljem käed hoolikalt puhtaks pesta.


Abi apteegist


Soft Iron+SR rauakapslid
Hind veebipoes www.surgitech.ee 15.55 (60 kapslit)
Toidulisand sisaldab rauda (Fe2+), vitamiine C, B6, B12 ja foolhapet. Raud aitab kaasa vere punaliblede ja hemoglobiini moodustumisele, hapniku normaalsele transpordile kehas ning vähendab väsimust.


Cynek Forte tsingikapslid
Hind veebipoes www.surgitech.ee 11.90 (60 kapslit)
Gluteenivaba toidulisand aitab kaasa immuunsüsteemi normaalsele talitlusele.


Mahe pärnaõietee
Hind veebipoes www.greenest.ee 2.49
Leevendab külmetus- ja gripivaevusi, mõjub lõõgastavalt ning aitab mürkained organismist välja viia.


Pro Experti C-vitamiin
Hind Südameapteegis 14.20 (60 kapslit)
Toetab immuunsüsteemi toimimist ja hingamisteede tervist, rahustab kurku, neelu ning häälepaelu. Vähendab väsimust ja kurnatust.


Beureri inhalaator ninapuhastajaga
Hind Euronicsis 89.99

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?