Täiskasvanuna diabeeti haigestunud Piret: olin nii väsinud, et jäin igas asendis magama

Silja Paavle, 6. november 2019

Diabeeti võib haigestuda lapsena, kuid ka täiskasvanueas. Piret Belkin sai ehmatava diagnoosi möödunud aastal ja see keeras naise elu korralikult pea peale.

Perearstile kurtis Piret (49) esiotsa hoopis väsimust. «Jäin igas asendis magama,» meenutab ta. Tohter tegi põhjaliku vereuuringu ja numbrid lajatasid karmi tõega – teist tüüpi diabeet. Veel praegugi annab naisele vere glükoosisisalduse suurenemisest märku kurnav unisus.
Tagantjärele meenutab Piret, et kui diabeedi ühe sümptomina nimetatakse pidevat suu kuivamist ja janu, siis suus kippus kuivama küll. Aga sellele ei osanud ta toona küll tähelepanu pöörata.

Pool aastat suhkruta
Esialgu oli ehmatus suur ja naine ei julgenud midagi taldrikule tõsta – pärast diagnoosi saamist toitis end vaid kodujuustu ja salatirohelisega. «Teaberohkus ja ebakindlus panid pea ringi käima. Üks allikas ütles, et söö juurvilja ja eelista puuvilju. Teine teatas, et puuviljad on saatanast ja süüa tuleb liha, rasva ning koort,» muigab ta.
Nii läkski naine abi otsima diabeediõelt. Kuna Piret on ka ülekaaluga kimpus, soovitas diabeediõde tal süüa vaid kolmandiku igapäevasest toidust. «Aga see kolmandik tähendanuks põhimõtteliselt vaid õhku ja armastust,» ohkab naine. Selleks ajaks oli köögikaalust saanud juba tema suurim sõber – Piret kaalus grammipealt kõike, mida suhu pistis. Ja seda oli tema hinnangul tõesti megaväike kogus.
Pool aastat ei söönud Piret midagi magusat, isegi mett mitte. Siis tõi aga koju uued kokaraamatud ja hakkas toite magustama steeviapulbriga. Olulisteks märksõnadeks naise elus muutusid glükeemiline indeks ja glükeemiline koormus. Nüüd, aasta hiljem, on toidu kohalt asjad paika loksunud. Kõike naine just ei söö, aga aeg-ajalt lubab endale ka tükikese torti. «Olen selgeks õppinud asjad, mida koos süüa, et veresuhkrutase liiga kõrgele ei tõuseks. Näiteks äädikaga salatid on head.»

Liikumisest on abi
Muutunud on ka toidukorrad. Kui varem sõi Piret kolm korda päevas, siis nüüd teeb ta seda viis-kuus korda päevas ja toidukogused on väiksemad. Kolm korda päevas võetavad tabletid aitavad samuti vere glükoosisisaldust taltsutada, lisaks joob naine iga päev kaks liitrit vett.
Lühikese aastaga on ta täheldanud, et liikumine on veresuhkrutaseme kontrolli all hoidmise juures äärmiselt oluline. «Võiks ju arvata, kuidas see ikka enesetunnet mõjutada saab, aga neil päevadel, kui pean rohkem käima, on seis parem. Kahjuks on mul väga istuv töö,» nendib ta.
Samuti oskab Piret nüüd tähelepanu pöörata sellele, et ka stress ja halb unerežiim mõjutavad veresuhkrutaset. «Vahepealsel unetuseperioodil oli veresuhkrutase stabiilselt kõrgem,» selgitab ta. Kui naine veetis aga mullu murevaba nädala kuurortravikeskuses lõõgastavate protseduuride, pikkade jalutuskäikude ja kosutava une seltsis, oli vereproov nii korras, nagu poleks kunagi diabeeti põdenud.


Suhkur diabeeti ei tekita
Diabeeti põdedes tuleb hästi süüa, piisavalt liikuda, magada ja õnnelik olla. Perearstid teevad väga head tööd ja tänu sellele testitakse ning avastatakse aegsasti teist tüüpi diabeet. See on oma olemuselt krooniline haigus, mille korral on vere glükoosisisaldus pikema aja jooksul normist suurem. Diabeet on tingitud kas insuliini vähesusest, insuliini toime nõrgenemisest või mõlemast.
Haigus tekib tavaliselt ülekaalulistel vanuses 45 ja rohkem. Kahjuks tõstab järjest kasvav ülekaalulisuse probleem laste ja noorukite seas riski haigestuda ka nooremas eas. Kuna kaalu- ja tervisemured on tihedalt elustiiliga seotud, tuleb ka hea enesetunde juures tervislikule toitumisele pidevalt rõhku panna.
Äärmiselt oluline on ümber lükata müüt, nagu tekiks diabeet suhkru söömisest. Suhkru söömisest küll diabeet ei tule.
Haiguse esmane ravi ongi dieet, kehakaalu kontrolli all hoidmine ja füüsilise koormuse suurendamine. Kui sellele vaatamata püsib veresuhkrutase endiselt kõrge, tuleb raviskeemi lisada tabletid või süsteravimid. Sageli tuleb tüsistuste riski vähendamiseks raviskeemi panna ka vererõhku ja kolesterooli alandavad ravimid.

Haigete arv kasvab
Ravi eest vastutab ainult patsient ise. Seepärast on oluline toituda mitmekülgselt, jälgida taldrikureeglit ja rohkem liikuda. Samuti tuleb korrapäraselt vere glükoosisisaldust mõõta. Eriti puudutab see ülekaalulisi, kõrge vererõhuga, vererasvade ainevahetuse häirega või üle 40aastaseid, kelle lähisugulaste seas on diabeeti esinenud. Samuti neid, kel on endal olnud elu jooksul kõrgenenud veresuhkrunäit.
Eestis on diabeet diagnoositud 70 000 patsiendil. Paljud meist põevad eeldiabeeti või teist tüüpi diabeeti seda ise teadmata, sest haigus on hiiliv ja annab endast märku alles siis, kui tekivad juba tüsistused. On isegi pakutud, et suisa 50% haigusjuhtudest on veel avastamata. Küll aga näitab statistika, et diabeetikute arv kahekordistub iga 10–15 aastaga.

Allikas: Eesti Diabeediliidu president Ulvi Tammer-Jäätes


Hoia veresuhkrutase normis!

Söö korrapäraselt
Korrapärased toidukorrad aitavad energiat säilitada kogu päeva vältel ja hoiavad ära veresuhkrutaseme langusest tekkiva pärastlõunase väsimuse. Kolm põhitoidukorda päevas ja kaks-kolm vahepala nagu võileib muna või kalaga, puuvili pähklitega või juurviljad hummusega annavad organismile energiat, mis ei koorma veresuhkrutaseme tasakaalu. Kiirele vere glükoosisisalduse suurenemisele järgneb sama kiirelt selle vähenemine, mis tekitabki väsimust, halba tuju ja keskendumisprobleeme.

Eelista madala suhkrusisaldusega tooteid
Mida rohkem on toidus suhkrut, seda kiiremini imendub see verre ja tõstab veresuhkrutaset. Vähenenud vere glükoosisisaldus aktiveerib aga neerupealsed, mis hakkavad tootma ärevust, stressitaset ja isu tõstvaid hormoone. Seega tekitab magusa söömine omakorda suuremat magusaisu. Kui sööd kiudainerikast madala suhkrusisaldusega toitu, ei hüppa veresuhkrutase üles-alla, vaid liigub rahulikumalt liigselt organismi koormamata ning keha ühtlaselt energiaga varustades.

Söö kiudainerikast toitu
Kiudained jagatakse vesilahustuvateks ja lahustumatuteks – viimased on toiduks meie mikrobioomile, mis mõjutab immuunsust, kaalutõusu ja vaimse tervise tasakaalu. Vesilahustuvad kiudained aeglustavad süsivesikute imendumist ja tasakaalustavad seega energiataset. Kiudainete tarbimine aitab ka kehakaalu normis hoida, sest kiudainerikas toit säilitab kauem täiskõhutunde. Nii ei teki ka magusavajadust kasvatavat veresuhkrutaseme langust.

Kombineeri süsivesikuid ja valke
Vere glükoosisisalduse reguleerimise seisukohalt on kasulik süüa süsivesikuid koos valkudega. Valgu kombineerimine süsivesikutega igal toidukorral (ka vahepalade ajal) aeglustab suhkrute vabastamist toidust verre, aitab stabiliseerida veresuhkrutaset ja seeläbi kaalu kontrollida. Lisaks püsib tuju hea, energiat jagub kauemaks ja hormonaalne tasakaal on parem.

Allikas: Toitumisnõustaja Külli Holsting

Diabeet ja südame tervis

Teist tüüpi diabeet on sage haigus, mida iseloomustab krooniliselt kõrge veresuhkrutase. Kuid diabeedi puhul räägitakse sageli ka südame tervisest.
Kõrged veresuhkruväärtused kahjustavad nii suuri kui ka väikeseid veresooni. Väikeste veresoonte kahjustusest tingituna võivad tekkida silmade, närvide või neerude kahjustused. Neerukahjustus tekib kuni 55 protsendil teist tüüpi diabeediga patsientidel.
Suurte veresoonte kahjustustega seoses võivad tekkida ajuinsult ja südamelihase infarkt. Diabeet tõstab nende haiguste tekkeriski kaks kuni neli korda.
Diabeediravi eesmärk on eelmainitud tüsistuste vältimine ning patsiendi elupikkuse ja -kvaliteedi parandamine. Vaatamata sellele ei saavuta paljud suhkruhaiged seatud veresuhkruväärtusi.

Miks peab veresuhkrutaset kontrolli all hoidma?
Südame-veresoonkonnahaigused on suhkruhaigete seas peamine surmapõhjus.
Kõrgel veresuhkrutasemel on otseselt veresooni kahjustav toime. Nimelt kahjustab kõrge vere glükoosisisaldus veresoonte sisekesta. See viib olukorrani, kus häirub veresoonte laienemise võime, mis on oluline veresoonkonna normaalseks toimimiseks. Sarnane efekt on kõrgel veresuhkrutasemel ka südamelihasele, häirides südame normaalset lõõgastumisvõimet. See viib südame pumbafunktsiooni häirumiseni ja soodustab südamepuudulikkuse kujunemist.

Soovitused teist tüüpi diabeetikule
Enda heaks saab ise palju ära teha, kui hoiad iga päev vere glükoosi- ja kolesteroolisisalduse ning vererõhuväärtused kontrolli all. Oluline on ka igapäevane veresuhkrutaset langetavate ravimite tarvitamine ning varajane südame-veresoonkonnahaiguste ennetus uute suukaudsete diabeediravimitega.

Allikas: kardioloog Priit Pauklin

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?