Nõela end terveks ehk Kuidas parandada olemist nõelmati abil?

Triin Raestik / Naisteleht, 11. detsember 2019

Missugune terve mõistusega inimene maandaks stressi ja leevendaks valu torkivatel nõeltel lamades? Aga just selline teraapiaviis aitab tervist turgutada ja toob parema une. Võta vaid julgus kokku.

Joogatreener Enely Jääger (49) elas aastaid tagasi üle üsna tõsise autoavarii. Õnnetuses sai selg tugevasti kannatada ja arstid ennustasid tulevikku lausa ratastoolis. Südikas naine ei leppinud nii musta perspektiiviga. Lõpuks viis Enely eneseotsingute tee joogani, mis on turgutanud meelt ja tervist ning aidanud sõna otseses mõttes jalgel püsida. Joogaga tutvust tehes jõudis naine ka nõelmati teraapiani.

Mitmekülgne abiline

Praeguseks on Enelyst saanud rahvusvaheliselt sertifitseeritud joogatreener ja -terapeut. Naine selgitab, et nõelmatid toimivad nõelravi meetodil. Nõelakeste torkimine kiirendab vereringet, taastab energiavoolu ja äratab seeläbi keha – annab organismile juurde jõudu end ise ravida. «Tean hästi, et kaela- ja seljapiirkonna pingete vähendamiseks tuleb võimlemisharjutusi teha korrapäraselt, kuid vahel ununeb ikka ära. Siis annavad selg ja pea endast valuga üsna kiiresti märku.» Sellistel hetkedel otsib naine peale harjutuste sooritamise abi ka nõelmatilt. Enely enda lihaspingeid ja valu vähendab nõelmatil lebamine küll. Levinuimad asendid on lamada matil nii, et see jääb kas pea- ja turjapiirkonna või selja alla. Neid võtteid kasutab naine isegi ja ütleb, et paljusid eri asendeid polegi vaja praktiseerida. Hoopis tähtsam on matil olles õigesti hingata.

Õpi õigesti hingama

Hingetõmbed peavad olema rahulikud. Sisse hingates peab rinnak natuke kerkima, hingamine laienema üle rindkere. Lõpuks peaks õhk jõudma alakõhtu ja kõht samuti natuke kerkima. Väljahingamine alaku kerge alakõhulihaste kokku tõmbamisega ja seejärel võib lasta õhul jälle üles tagasi liikuda.

Näiteks lihaspingete ja valude korral tuleb kindlasti keskenduda just väljahingamisele. Matil lamades võib väljahingamist rahulikult pikendada, sisse- ja väljahingamise vahel aga teha tillukesed hinge kinni hoidmise pausid. Parima tulemuse annab nõelmatt siis, kui peale lamamise sel ka spetsiaalseid võimlemis- või joogaharjutusi teha. Seljavalude korral näiteks on nutikas kombineerida matil lamamist seljajoogaga.

Kõigile ei sobi

Nõelmatt on küll väärt asi, aga igaühele ei pruugi see siiski sobida. Ent huvi või vajaduse korral võiks asja siiski järele proovida. Muidugi tuleb meeles pidada, et ükski nõelmatt ei lahenda tervisehädade algpõhjust. Tõsisemate murede korral ei tohi ainuüksi matile lootma jääda, vaid tuleb pöörduda arstile.

(Erki Parnaku)

Kuidas ja kui kaua?
Nõelmatil lamatakse enamasti viiest minutist kuni poole tunnini. Kui kaua täpselt mõistlik on, tunneb igaüks ise oma keha kuulates. Keha on tark ja annab valuga märku, kui küllalt saab või kui see üldse ei sobi. Nõelmatti ei tohi kasutada katkise või kahjustatud naha ja verehüübimisega seotud probleemide korral või kui tarbid hüübimisvastaseid ravimeid. Ka rasedatele pole matt hea.

Seisa nõelmatil 5–10 minutit päevas, et parandada vereringet, saada juurde energiat, vähendada jalgade valu ja pingeid ning ennetada turseid. Kui algajana tundub paljajalu matil seismine ilmvõimatu, astu alustuseks matile sokkidega. Kui tallad matiga harjuvad, ära sokke kasuta. Harjutus sobib suurepäraselt hommikuseks äratajaks.

(Erki Parnaku)

Kui migreen kipub kiusama, aseta nõelpadi või matt pea ja kaela alla. Leba matil 15–20 minutit. Kui soovid kiiresti uinuda ja kosutavalt magada, leba enne voodisse heitmist matil umbes pool tundi.

Seljavalu leeveneb, kui asetad lamades nõelmati selja alla. Kui soovid lõdvestada nimmepiirkonda, aseta matt alaselja alla. Massaaži tugevdamiseks kõverda jalad põlvedest või aseta nimmepiirkonna alla peale mati ka massaažipadjake.

Erineva hinnaga ja erinevast materjalist nõelmatte on palju. Õige kasutamise korral täidavad oma eesmärgi nii mahedast materjalist valmistatud ja ökopoest soetatud kallid matid kui ka Hiinast tellitud odavamad tooted. Hinnad võivad ulatuda mõnekümnest eurost paarisaja euroni.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?