Aastaid distantsõppel olnud poja ema jagab kogemusi: õpimotivatsiooni püsimiseks on tarvis lapsevanema toetust

Silja Paavle, 18. märts 2020

Kui koolitundides toetab lapsi õpingutes õpetaja, siis nüüd on toetaja roll lapsevanema kanda. Kuidas seda teha?

Läänemaa Risti põhikooli õpetaja Kail Visla meenutab aega, kui ta poeg 2.−4. klassis õppides Vormsi põhikooli juures distantsõppel oli – ka praegune kaugõpe meenutab korralduslikult sellist olukorda. «Meie kogemus oli igati positiivne, oleme Vormsi koolile ja oma õpetajatele väga tänulikud,» kiidab ta. Alates viiendast klassist õpib poiss taas koolis tavaõppel ja tuleb kenasti toime.
Kolm aastat koduseid õpinguid võtab Kail kokku reegliga: «Õppima peab iga päev, et koolitöö kuhjuma ei hakkaks. Õppimise aeg võiks olla enam-vähem kindel, siis on lihtsam lapsega kokkuleppele saada.»

Päris elu appi

Oma kogemusest teab Kail öelda, et väiksemad vajavad rohkem vanema toetust, abi ja kontrolli. Samas ei tähenda õppimine alati vaid toas raamatu taga istumist. «Õppida saab mängides, koduseid toimetusi tehes, õues, dokumentaalfilme vaadates – olge loovad, siis on last lihtsam motiveerida,» soovitab ta. Suuremad õpilased saavad Kaili sõnul juba enamasti iseseisvalt hakkama. «Igapäevaselt peaks kontrollima vaid seda, kas nad ikka õppisid. Ja kui tekib küsimusi ja probleeme, on kindlasti vaja pidada nõu õpetajaga,» sõnab naine.

Kui vanem jääb lapse toetamisel õppetöös mõne asjaga jänni, soovitab pedagoog olukordi päris elu asjadega läbi mängida. Algklassides on sellest kindlasti tolku. «Näiteks jagamist võib õppida kommide peal, siis oskavad lapsed enamasti väga hästi. Näiteks pool, terve ja veerand saavad selgeks, lõigates papist taldrikuid,» toob ta näiteks. Selliseid toredaid võimalusi õppimiseks on veelgi: ühelised, kümnelised, sajalised munakarpi herneste ladumisel; mahuühikuid saab võrrelda päris elus ette tulevate pakenditega jne. «Ja jällegi – lõpuks on ikka olemas õpetajad, kellelt nõu ja abi küsida,» kostab ta.

Ära karda!

Lisaks saab koduses keskkonnas lapse õppimise toetamiseks kasutada ka arvutit. Kail soovitab sel eesmärgil uurida näiteks YouTube’i keskkonda, kus on palju põnevat: loodusvideod, inglise keele grammatika laulukesed algklassidele, treeningvideod jne. Matemaatikat aitas tal ja tema pojal õppida Siim Schultsi õppevideod YouTube’is ja keskkond Mathplayground.com, kus on klasside kaupa materjal mängudena üleval. Inglise keele mänge leiti aga leheküljelt Eslgamesplus.com. «Ka nutitelefonides on palju vahvaid rakendusi, mis toetavad õppimist, näiteks Solar Walk Lite, Sky Map, Star Tracker, Human Body (male), World Geography, Lingvist, Ilm,» loetleb Kail mõne variandi paljudest.
Tõsi, Kail nendib, et kui õppimist korraldatakse tehniliste vahendite abil, on vahel probleemiks nende tõrked. «Meil toimus osa tunde Skype’i teel, aga tehnikaga tuli tihti viperusi ette. Tõrkeid esines nii meil kui ka õpetajal,» meenutab ta. Ka uutest keskkondadest (Moodle, Quizlet jne) arusaamine võib võtta aega ja võib tekitada tuska.

Kodus õppimise miinuspool on seegi, et võib tekkida soov asju edasi lükata ja siis kipuvad need kuhjuma. Selle vältimiseks ongi tarvis lapsevanema tarka toetust, et õpimotivatsioon püsiks.

Igatahes soovitab Kail distantsõpet mitte karta. Kodus õppimisel on ka palju plusse, neist olulisim võimalus tegeleda õppimisega endale sobival ajal ja kohas ning rahulik individuaalne tempo.

Õpetaja: ära pelga abi küsida!

«Distantsõppe puhul on oluline, et koolipäev on koolipäev, see on töö-, mitte puhkepäev,» rõhutab Jõgevamaa gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja Tiit Naarits ning annab mõne näpunäite uues olukorras toimetulekuks.

  • Distantsõppe puhul on olulised selgelt kokku lepitud reeglid ja see, et õpetaja on kogu töö põhjalikult lahti seletanud.
  • Algklassides on vanemate tugi olulisem alates sellest, et lapsele tuleb arusaadavaks teha e-kooli kirja pandud info, ja lõpetades lapse juhendamisega siis, kui ta ülesannet ei mõista. Gümnaasiumiõpilastel tuleb lihtsalt silma peal hoida, et koolitööd saaksid tehtud, ahvatlus distantsõpet sülle kukkunud pika vaheajana võtta on suur.
  • Õppeülesanded olgu puhkusega proportsioonis: mitu tundi järjest õppida pole mõistlik, puhkepause võiks teha 45 minuti tagant nagu kooliski.
  • Distantsõppe perioodil on õpetajad interneti vahendusel kättesaadavad poole üheksast poole kolme-neljani ehk niikaua, kui koolis paika pandud tunniplaan seda ette näeb. Kui on muresid, ei maksa peljata õpetajalt reaalajas abi küsida.
  • Iseseisev õpe arendab enesedistsipliini. Kõik toimib, kui ettenähtud tegevused teha ära koolipäeva ulatuses, mitte jätta asju hilistele õhtutundidele.

Kuidas lapse päeva korraldada?

On oht, et lapsed veedavad pikki koduseid päevi internetis surfates. Et kodune aeg mõistlikumal viisil täidetud saaks, tuleb teadlikult aidata lapsel tegevusi otsida ja lapsega kokkuleppeid sõlmida.

  • Pane päevakavasse kirja, millal ja kui pikalt on lapsel lubatud vaba ekraaniaega veeta.
  • Soovita lapsele näiteks treeningvideoid, videoloenguid, aju treenivaid mänge ja muud harivat, mida internetis vabal ajal teha.
  • Ise kodus olles kaasa lapsed kodu koristamisse ja toidu valmistamisse.
  • Leia lapsele ea- ja jõukohane juturaamat ning leppige kokku, mitu lehekülge ta iga päev loeb. Õhtul tunne huvi loetu kohta, loe koos lapsega mõni peatükk samast raamatust vms.
  • Avalikes kohtades viibimist ei saa praegu soovitada, kuid leidke siiski võimalusi värskes õhus viibimiseks ja liikumiseks – näiteks käige koos jalutamas, sõitke mere äärde, metsa või mujale loodusesse.
  • Otsi kappidest üles kõik unustatud lauamängud ja veeda aega koos perega.
  • Igas vanuses lapsed vajavad oma vanemate armastust ja tähelepanu – ka teismelised, kes seda alati ise ei küsi. Ära unusta oma lapsi kuulata, lahkelt rääkida ja neid rahustada.

Allikas: Lea Mardik (Innove.ee)

Kasulikke linke

  • Korduma kippuvaid küsimusi koduõppe kohta: Hitsa.ee
  • Suhtlusportaali Facebook grupp: «Koduõpe tehnoloogia abil»
  • Kirjastus Maurus õpikud ja tööraamatud leiab veebilehelt Eõpik.ee (seoses kriisiga saab igaüks teha sinna tasuta kasutajakonto); töövihikud on ajutiselt kättesaadavad aadressil Kirjastusmaurus.ee.
Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?