Edukuse ja rahulolu saavutamiseks ela harmoonias iseenda kuutsükliga

Liis Ilves, 20. jaanuar 2021

«Kuutsükli teooria on nii lihtne, nii ürgne, viib sind tagasi enda juurde ja laseb tunda vabadust,» lubab naistele suunatud treeningprogrammi Gracefit looja ja treener Shalini Mody.

Naistele on tublidusesündroom justkui sisse kodeeritud. Tavapärane on aga muster, et ühel hetkel saab jaks otsa, siis tekib enesehaletsus ja iseenda piitsutamine. Ja see muster kordub kuust kuusse, aastast aastasse. Mis oleks, kui murraks selle jada?

Ürgsete teadmiste põhjal peaksime naistena tähelepanelikult kuulama enda keha ja elama harmoonias oma kehatunnetuse ning kuutsükliga. Menstruaaltsükli teadvustamine ja sellega arvestamine aitab iseennast paremini mõista ning jõuda rahuloluni. See tähendab, et peaksime endale teadvustama, et iga kuu on meil vaiksem periood, mil tuleb endale võimaldada rahulikum tempo ja veidi enam puhkust. Kogu aeg ei saa ju olla sotsiaalselt särav ja energiline – nii põleme lihtsalt läbi.

TOHUTULT VABASTAV: Shalini on ise kuutsükliga harmoonias elanud juba aastaid. See on aidanud naisel üle elada ka möödunud ekstreemselt keerulise aasta, kui siitilmast lahkusid tema mõlemad vanemad. «See teooria on üüratult aidanud mul ennast selgena ja rahulikuna hoida. Saan neutraalselt vaadata, mis minu ümber toimub. Tunnen ikka kõiki neid tundeid – kurbust, leina ja igatsust –, aga ma ei kee emotsionaalselt üle.»

Leia oma rütm

Tavapäraselt tehakse uue aasta tulles suuri plaane: nüüd alustan suure hooga dieeti, nüüd ärkan igal hommikul kell viis, nüüd alustan uue mitmenädalase treeningprogrammiga ...  Ära lange sellesse illusoorsesse lõksu, vaid säti kohe paika, et pead igal kuul tegutsema, kuid ka puhkama vastavalt iseenda tsüklile.
Seejuures pea meeles, et iga kuufaas on hea ning väga vajalik edukuse ja rahulolu saavutamiseks. Tuleb vaid leida igast faasist tsüklile omased tugevused ja nii tööelu, eraelu kui ka toitumine ja treeningkavad sättida selle järgi.

Ebakõla iseenda energiaga tekitab meile kõige rohkem frustratsiooni. Kui teeme õigel ajal õigeid asju, tunneme, kuidas energia meid kannab ja edasi viib. Nii naudime iga tegevust palju rohkem ja oleme rahulolevamad. Loomulikult ei saa alati kõiki tegemisi tsükli järgi valida. Kindlasti tuleb ette olukordi, mil tahaksid olla üksinda, klapid peas, ja teha tööd, kuid pead hoopis minema esinema. Sellistel juhtudel tasuks seda aga kompenseerida ja võimaldada endale pärast aega puhkamiseks.

Kuutsükli järgi enda aega planeerides muutub emotsionaalselt elu täielikult. Sa ei jookse enam korra kuus tundeelamuslikult kokku, vaid teadvustad endale, et vastav olukord on mööduv. Selle teooriaga õpid end rohkem austama ja ütlema rohkem ei, et jätta iseendale aega. Seeläbi oled rahulolevam ja õnnelikum.

Mehed peaksid kuutsükli teooriat eriti teadma, sest just nemad saavad tavapäraselt kaela selle emotsionaalse väljaelamise. Kui kaaslane on teadlik, millal on sinu rahulikum periood, oskab ta sellega ka arvestada. Ja mõlemad on õnnelikumad.

Aastaajad sinus eneses

Ühe naise kuutsükli raames on neli hormonaalset faasi. Sümboolselt nimetatakse neid aastaaegade järgi: kevad, suvi, sügis ja talv.

Kevad ehk follikulaarfaas. Kevade periood algab hormonaalselt pärast menstruatsiooni, kui lõpeb veritsus. Sel ajal tärkame, tunneme paremat meeleolu ja oleme energilisemad, altimad eksperimenteerima. See on hea faas uute ideede loomiseks, plaanide tegemiseks ja väljapoole elamiseks. Sel perioodil võid olla väga lennukas, aga kõiki tekkinud ideid ei tasuks kohe ellu viia. Liikumise mõttes on kevad hea intensiivsemateks ja raskemateks treeninguteks.

Suvi ehk ovulatsioon. Hormonaalselt oled nüüd tipus. Sel ajavahemikul oled kõige atraktiivsem, vaimselt väga terav, sotsiaalselt võimekas. Ovulatsiooni ajal on verbaalne väljendusoskus ladusam ja väidetavalt on isegi hääletämber sel ajal kõige meeldivam. Kui sul on tähtsaid läbirääkimisi – olgu siis suhtetasandil või tööelus –, säti need just suvefaasi. Samuti kõik esinemised, filmimised ja pildistamised tulevad selles faasis lihtsamini. Trenni tasub ovulatsiooni ajal kindlasti teha – see on hea aeg, mil ennast veidi enam tagant tõugata. 

Sügis ehk luteaalfaas. Sügise algusfaasis on energiat veel veidi rohkem, kuid faasi teine pool on natuke pimedam ja hakkad sissepoole tõmbuma. See on hea aeg keskendumiseks ja ideede või tööülesannete lõpuni viimiseks. Sel perioodil oled tavapärasest kriitilisem. Seega tasubki mõne asjaga just sügisefaasini oodata, sest siis voolid ideed täiuseni. Paku kehale rahulikumaid treeninguid, hästi sobib näiteks pilates.

Talv ehk menstruatsioon. See pole periood, mil peaksid ennast halvasti tundma. See on enesesse vaatamise aeg, sest naiselik intuitsioon on siis erakordselt tugev. Mõtle, mida tahaksid enda elus muuta. See on hea aeg esitada iseendale küsimusi. Kui kevade- ja suvefaasis on probleemidele lihtsam läbi sõrmede vaadata, siis talvefaasis pinnale kerkinud mured vajavad päriselt lahendamist. Võta kõike rahulikult, puhka ja maga rohkem. Trenniga ära end sel perioodil piitsuta, vaid tee kergemaid liikumisi.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?