Kunst kui meditatsioon: joonista end stressist priiks

Silja Paavle, 22. jaanuar 2020

«Kunstiga tegelemine on suurepärane viis lõõgastumiseks, stressi maandamiseks ja meeleolu parandamiseks,» kinnitab Loovuskohviku koolitaja Jaana Ojakäär-Kitsing ja räägib lähemalt kunstijoogast.

Kunstijooga on iseenda hingekunsti loomine, mis on vaba hinnangutest ja kindlatest reeglitest. Kui lubame endal väljendada oma sisemaailma, hoiame ka loovuse vaba ja voolavana.
Kunstijoogas on omavahel ühendatud lõdvestusharjutused, liikumine, hingamisele keskendumine ja rõõm kunsti loomisest. Sõna «jooga» ei väljenda seejuures üks ühele kindlat füüsiliste joogaharjutuste seeriat, vaid viitab praktikale, mis aitab jõuda lähemale oma tõelisele olemusele ning võimaldab luua endas terviklikkust ja teadlikkust. Kunstijoogas tehakse seda kunsti loomise kaudu.

Kunst kui meditatsioon
Kunsti loomisele häälestumiseks on hea leida kindlad rituaalid, mis aitavad lõdvestuda, rahuneda ja iseendaga kontakti saada. Abi võib olla lühikesest meditatsioonist, rahustava ja inspireeriva muusika kuulamisest, jalutuskäigust looduses, lühikesest joogaharjutuste seeriast, shindo-venitustest, qigong’ist ehk iidsest Hiina eneseregulatsiooni kunstist jne. Põhiline, et see oleks midagi, mis konkreetsele inimesele sobib ja paneb tema hinge helisema.
Kui häälestus on tehtud, võiks alati seada mingi soovi. Küsi endalt, mida ma selle tegevusega luua soovin? Kas tahan rahuneda, saada kontakti inspiratsiooniga, kuulata südame häält, saada sõnumeid kehalt, luua ilu, vabaneda vanast energiast, saada selgust oma tunnetest vms? Kunsti loomine on justkui mediteerimise viis, mis toob meid mõtete kiirteelt olevikku ja lubab meil olla see, kes oleme, hetkes, kus oleme. Stress tekib, kui uitame minevikumõtetes või tunneme ärevust tuleviku ees. Oluline on teada, et siin ja praegu on tegelikult kõik hästi ja praeguses hetkes võime lõdvestuda.
Järgmisena tuleks leida enda jaoks meelepärased kunsti loomise vahendid, millega paberile tekkivaid kujundeid, värvikombinatsioone ja sümboleid luua. Nendeks võivad olla pliiatsid, õlipastellid, vildikad, vesi- ja akrüülvärvid või hoopis midagi muud.

HIRMUDEST ÜLE: Täiskasvanud pelgavad sageli joonistada. Loovuskohviku tundides üheskoos tegutsedes ei anta loomingule hinnanguid, vaid luuakse rõõmust, ning just see paneb hinge helisema.

Sodi kogu südamest!
Pahatihti tabab meid sageli hirm joonistamise ees ja tihti võib kuulda lauset: «Ma ei oska joonistada.» Sel puhul on esimene samm nn valge paberi foobia ületamine. Selleks võib algatuseks lihtsalt paberi täis sodida. Nii koledasti kui vähegi võimalik. See on väga rahustav, sest kui oleme üritanud eluaeg mitte midagi valesti teha ja mitte sodida, aga kui äkki lausa tohib vigu teha, kaob ka pinge.
Kui joonistamise või maalimise ees on aga tõesti meeletu hirm, võib alustada hoopis kollaažitehnikaga. Selleks saab lõikuda või rebida ajakirjadest välja põnevaid pilte ja luua neist kompositsioone. Nii saab meisterdada ka visioonikaardi ehk kleepida paberile südamesoove.
Viimaks, kui tekib tunne, et loodu on valmis, võiks seda vaadelda ja uurida, mida see võiks tähendada ning milliseid sõnumeid endas peita. Sümbolite ja piltide kaudu saame suurepäraselt alateadvusega suhelda. Kui sooviks oli vabaneda vanast energiast ja muremõtetest ning kõik selle sai sümbolite ja värvide toel paberile panna, võib selle paberi hoopis tükkideks rebida või ära põletada.
Kunstijooga sobib kõigile, keda selline teema kõnetab. Kõige tähtsam on sisehäält kuulata ja avastada, milline tegevus meid inspireerib ning aitab patareisid laadida. See võib olla nii looduses jalutamine kui ka kokkamine. Eriti tore on muidugi, kui lastel avaneb võimalus luua reeglitevaba kunsti, kus päike võibki olla roosa ja tigu sama suur kui maja. See arendab loovust ja lubab toredaid ideid ellu rakendada.

Alusta värviraamatutest
Mis kõige parem – kunstijooga toimumise koha pealt pole piiranguid. Väikest visandimärkmikku ja pliiatsit kaasas kandes võib kasvõi pargipingil istudes tunded üles kritseldada. Kes pelgab üksi alustada või kellele meeldib teistega koos tegutseda, võib osaleda Loovuskohviku tundides.
Kunstijooga teel on esimeste sammude astumiseks head ka värvimisraamatud. Loominguline enesekindlus kasvab nähes, kui toredaid värvikombinatsioone suudame luua. Pealegi saab kunstijooga teel värvides astutud ka esimene samm ehk pliiats kätte haaratud. Pärast seda ehk hakkabki peagi sees kripeldama soov veel luua.
Poodides leidub palju värviraamatuid, nende seast võiks valida sellise, mis sind hetkel enim kõnetab. Kindla peale minek on mandalate värviraamatud, sest mandala on müstiline ring. Öeldakse, et ainuüksi mandala vaatamine juhib meid rahuseisundisse ja mandalate loomine aitab suurepäraselt iseendaga kontakti saavutada. Ring on justkui kaitsev sümbol, mille sees on turvaline tegutseda.


Kuidas alustada?

  • Hangi endale väike visandiraamat või tavaline joonistusplokk.
  • Algatuseks katseta tunnete joonistamist nädala jooksul iga päev.
  • Enne joonistama asumist tee mõni lemmiksirutus-venitusharjutus (võid ka paar minutit tantsida, jalutada, patsutada keha läbi vms) ja keskendu hingamisele. Proovi hingata nii sügavalt, et sisse hingates kõht paisuks ja välja hingates voolaks õhust tühjaks.
  • Mõtle sellele, et uurid tundeid, ja kritselda paberile, mida hing ihkab – tee mustreid või lihtsaid jooni, sümboleid vms. Joonista nii kaua, kuni tunned rahu ja oled justkui kõik tunded enda seest paberile kritseldanud, nii et sinu sisse jääb mõnus rahutunne.
  • Ära anna joonistusele hinnanguid, kui ilus või kole see on. Pea meeles eesmärki seitse päeva tundeid joonistada ja luua.
Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?