Kui õietolm võtab eluisu: 10 nõuannet, kuidas allergiat pisutki leevendada

Triin Raestik, 10. aprill 2019

Kevad tähendab enamikule meist soojemaid ilmu ja paremat tuju. Allergikutele on see märk piinavast õietolmust – silmad sügelevad ja nina jookseb vett. Siin on kümme nõuannet, kuidas õietolmuallergiat pisutki leevendada.

Alusta õigest ravist!

Kui allergia sul siiski elada laseb, otsi esmalt abi käsimüügiravimitest. Allergilise nohu korral on tark nina õietolmust korrapäraselt puhtaks loputada ja nuusata. Selleks sobib merevesi, soola- või füsioloogiline lahus. Kui loputamisest kasu ei sünni, proovi end vormis hoida antihistamiinikumide ehk allergiavastaste ravimitega. Kui nähud ei taandu, võta ette arstivisiit. Mõni retseptiravim ennetab allergia sümptomeid või hoiab need kontrolli all.

Hoia uksed-aknad kinni!

Ajal, mil õietolm väga agaralt levib (või kui õues niidetakse muru), hoia uksed-aknad kinni. Kui tuulutamine on möödapääsmatu, ava korraga vaid üks aken ning riputa selle ette niiske lina. Akna ees kasutamiseks on ka spetsiaalsed kaitsevõrgud.

Vähemalt 60kraadine vesi!

Riideesemeid, mis taluvad kuuma vett, pese vähemalt kord nädalas võimalikult kõrgel temperatuuril. See hävitab peale õietolmu nii mõnedki allergeenid.

(Stanislav Moshkov)

Kanna prille!

Silmade kaitseks kanna õues prille või päikeseprille.

Pese pead!

Kui sa õues enam mütsi ei kanna, pese igal õhtul peale keha loputamise ka juuksed puhtaks. Nii saad lahti päeva jooksul parukasse pesa pununud õietolmust. Niipea, kui oled õuest tuppa jõudnud (seda isegi juhul, kui tegid vaid pool tunnikest hoovis aiatöid või mängisid lapsega), vaheta õueriided tubaste vastu. Ka koduloom korjab karvastikku õietolmu. See tähendab, et tedagi tuleb hoolega pesta!

Kuivata pesu siseruumides!

Kuigi õues kuivatatud pesu lõhn on imeline, tasub õietolmuga hädas olijail pesu kuivatada toas.

(mauritius images GmbH / Alamy)

Kanna maski!

Töisele kohtumisele on näomaskiga ehk kummaline minna, kuid koduaias töötades või metsatukas jalutades võid näo õietolmu kaitseks maskiga katta küll.

(Stanislav Moshkov)

Planeeri trenniaega ja pese trennijalatseid!

Võimalusel treeni siseruumides. Kui metsajooksu või kepikõnniisu siiski asu ei anna, vali sportimiseks pigem tuulevaikne ilm – siis lendleb tolmu õues pisut vähem. Targemad pead soovitavad valida varahommikuse või hilisõhtuse aja. Siis on õues niiskust rohkem ja õhk tolmuvabam. Ka mere ääres on õietolmu õhus vähem kui sisemaal. Peale spordirõivaste pese trennijalatseid, sest needki kannavad tuppa õietolmu.

Võta allergiapuhkus!

Kui ei aita ussi- ega püssirohi, kuid tead konkreetset aega, mil mõne õitseja tolm elu ilmvõimatuks muudab, sõida sel ajal puhkusele. Ikka sinna, kus kodus ähvardav allergeen parasjagu veel «magab».

Allikad: proviisor Krista Joonas, Eesti Allergialiit, www.webmd.com, www.health.com, www.lastehaigla.ee

Hoia end kursis!

Infot välisõhu kvaliteedi ja õhu õietolmu sisalduse kohta saad jälgida Eesti õhukvaliteedi juhtimissüsteemi veebilehelt www.ohuseire.ee.

Allergia või lihtsalt nohu?

  • Kui kevadel või suvel tekkiva nohuga ei esine külmetushaiguse tunnuseid ja sümptomid on seotud õues viibimisega, võid põdeda õietolmuallergiat.
  • Viirusega kaasnev nohu algab enamasti ninasügelusega, eritis on alguses vesine, hiljem muutub paksuks. Nohu taandub umbes 14 päeva jooksul.
  • Allergilise nohu korral on eritis enamasti vesine. Aevastad tihti, nina on pidevalt kinni ja sügeleb. Allergiline nohu kestab sageli pikka aega. Lisanduda võivad silmade punetus, sügelemine ja pisaravool. Raskemal juhul tekib ka astma (tunnused on raske, vilistav hingamine, köha). Avatud kehaosadele (nt nägu) võib allergia korral tekkida sügelev ja punetav lööve.

Allikas: proviisor Krista Joonas

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?