Välismaisest veebipoest tellides võid kõvasti säästa, aga ka haledalt petta saada

Triin Raestik, 15. mai 2019

Välismaistest veebipoodidest kauba tellimine pole ammu juba üksikute hobi. Vastupidi – üha rohkem inimesi eelistavad suurema valiku ja soodsama hinna tõttu netiostlemist. Kus siis ikkagi on turvaline kraami soetada ja mida teha, kui kaupleja osutub ebaausaks?

Blogija Paljas Porgand ehk Merilin Taimre (26) on piiritagustest e-poodidest tellinud palju tervisetoitu, toidulisandeid, valgutooteid ja muidugi riideid. Naise sõnul leiab veebipoodidest seesugust kaupa, mida Eestis ei müüda. Lisaks mainib ta, et sageli saab vajaliku kraami netist tellides jupp maad odavamalt kätte.

Reeglina sujub tellimine muretult, kuid ette on tulnud ka ebaõnnestumisi. «Mina sain oma vitsad kätte, kui tellisin korralikuna näiva veebilehe kaudu, kuid sain lõpptulemusena vähem tooteid, kõik valed suurused ja valed mudelid,» meenutab Merilin. Müüja ei olnud nõus raha tagastama, vaid pakkus kompensatsiooniks järgmiselt ostult 10% soodustust. «Tuli välja, et tegemist oli hoopis hiinlastega, kuigi lehelt jäi mulje, et on USA pood, mis müüb originaalkaupa.» Blogija pöördus abi saamiseks panka, vaidlustas tehingu ja tänu panga operatiivsele tegutsemisele laheneski lugu õnneks hästi. Kahe nädala pärast oli kulutatud summa kontol tagasi. Kaupmees aga jäi Merilini mõneks ajaks vihaste kirjadega pommitama.

Seetõttu soovitabki kogenud netiostleja rahast ilma jäämise ja tüütute sekelduste vältimiseks tellida väiksematelt müüjatelt alati selliste vahendajate kaudu nagu näiteks AliExpress, eBay või Amazon.

Tahaks osta, kuid e-pood ei saada kaupa Eestisse

Ka pereema Karen Männist (31) on harjunud oma neljaliikmelisele perele vajaliku rõivakraami tellima välismaistest e-poodidest. Põhjus on lihtne: nii kulub raha sageli vähem kui Eestis osteldes. Tema aga soetab asju sageli seesugustest netipoodidest, mis kraami otse Eestisse ei saada.

«Olen sel puhul kasutanud Facebooki ostu-müügigruppidest leitud vahendajaid. Neid on nii eraisikuid kui ka FIEsid ja firmasid. Aga alati teen enne korraliku taustauuringu, et petta saamist välistada,» tutvustab naine enda harjumusi.

Ameerikast asjade tellimiseks on Karen kasutanud vahendajana www.lillelaps.ee nimelist veebilehte ning selle pakutava teenusega ka rahule jäänud. «Sarnased «poed» on ka näiteks www.eshopwedrop.ee ja www.ostaeu.ee, kuid neid pole ma veel jõudnud katsetada,» sõnab ta. Naine mainib ka, asjade hinnale lisanduvat konkreetset summat sellised teenusepakkujad enamasti määranud ei ole. Hind sõltub näiteks sellest, kas ja kui suur on veebipoe kohalik postikulu. Arvestatakse sedagi, mitu toodet tellid, kas kraam tuleb ühest või mitmest poest, kui suur pakk tuleb jne.

Facebookist leitud vahendajad soovivad sageli kindla summa kogu tellimuse pealt. Enamasti jääb see 2–5 euro kanti. Mõni palub ostusumma korrutada teatud koefitsiendiga ja sageli on selleks nt 1,5 või 1,7. Mõni aga lisab igale tellitud esemele väikese summa. Igal juhul – kui oste hoolega valida, tähendab see kokkuvõttes ikkagi säästu, ütlevad Kareni arvutused. NL

Enne ostmist uuri müüja tausta

  • Enne veebipoest ostu sooritamist tuvastada kaupleja andmed. Uuri järele, millises riigis müüja asub ja kas on olemas kontaktandmed, et saaks probleemide korral ühendust võtta. Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid tuvastada: ärinimi, tegutsemiskoha aadress, ettevõtte telefoninumber jms. Vastava info puudumine annab juba esimese signaali, et ettevõte ei ole seaduskuulekas.
  • Vahendusteenust pakkuvate ettevõtete puhul peab hoolega läbi lugema teenusetingimused. Tee selgeks, kas sul on 14päevane tehingust taganemise õigus või kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. Ilma vahendaja teenusetingimustega tutvumist ei tea sa, kas e-poest soetab kaupa tarbija või volitatud vahendusfirma.
    Kui ostjaks on vahendusfirma ja kaup antakse üle vahendusfirmale, on tegemist kahe juriidilise isiku vahel sõlmitud tehinguga, millele ei kehti tarbijakaitsereeglid, muu hulgas nimetatud taganemisõigus või pretensiooni esitamise õigus. Samuti ei ole sellisel juhul võimalik pöörduda kaebuse lahendamiseks tarbijakaitseüksuste poole. Sama tuleb silmas pidada ka Facebookis vahendusteenuse pakkujate puhul.
  • Eraisikult ostes ei laiene tarbijakaitsereeglid, sest tegemist ei ole kaupleja ja tarbija vahel sõlmitud lepingu, vaid kahe eraisiku vahelise tehinguga, millesse tarbijakaitse ei saa sekkuda. Samuti ei saa tarbijakaitse sekkuda kaebuste puhul, kus kauplejaks on kolmandate riikide kaupleja või kui tegemist on pettusega.
  • Kui sul tekib probleem mõne Euroopa Liidu e-poega, otsi abi Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusest (www.ecc.ee), mis tegeleb piiriüleste tarbijakaebuste lahendamisega.

Allikas: Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru

Pane tähele!

Kui said veebipoes petta ja müüja keeldub koostööst, saad tehingu pangas vaidlustada. Vastavalt rahvusvaheliste kaardiorganisatsioonide sätestatud tingimustele peab sinu kodupank välispangale tõestama, et oled püüdnud juhtumit lahendada, kuid tulemusteta. Tehingu vaidlustamiseks pead esitama pangale müüjaga peetud kirjavahetuse jms olulise tehingut puudutava info. Edasi on võimalik, et saad raha tagasi. Kuid välispangalt võib saabuda ka vastus, et tehing on õigustatud ning sel juhul tagasimakset ei tehta.

Allikas: SEB

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?