Lükka vananemist edasi! Turguta välist ilu seestpoolt!

Krista Kiin, 1. aprill 2020

Kui ihaled veatut nahka, läikivaid juukseid või tugevaid küüsi, ei piisa seerumitest-kreemidest ega juuksehooldustoodetest. Välist ilu tuleb turgutada seestpoolt.

Toiduaine- ja ilutööstuse ühendamisest sündinud nutrikosmeetika all peetakse silmas nii «söödavat kosmeetikat» ehk ilukapsleid ja toidulisandeid kui ka vitamiinidega rikastatud kreeme. Kui kreemid hoolitsevad naha pealmiste kihtide eest, siis toidulisandid tugevdavad struktuuri sügavuti. Nii täiendabki selline kaksikkosmeetika edukalt tavapäraseid ilurituaale ja kosmeetikatooteid. Kapslisse pugenud vitamiinid ja mineraalained ennetavad aga naha vananemist, juuste väljalangemist ning soodustavad päevitumist.
Toitumisterapeudi Triin Terasmaa sõnul on välimust ja naha tervist mõjutavaid tegureid palju: toitainete puudus, vere glükoosisisalduse kõikumine, alkohol, toidutalumatus, keskkond, hormoonid, nahahooldusvahendid, vananemine, ravimid, stress, seedimine, geneetika jpm. Seega on alati kasulik esmalt põhjustele mõelda ja naha kahjustumist ennetada. Ühtlasi endale teadvustada, et kui on tekkinud probleem, tuleb aidata tervikut. «Ära haara suvalist kapslit reklaami põhjal, vaid sea esmalt paika eluviis koos toitumisega ning jälgi sümptomeid,» paneb Triin südamele.

Toeta keha toitumisega
«Kui mitmekesine menüü annab kehale kõiki vajalikke toitaineid, toetab see kindlasti nahka, juukseid ja küüsi,» jätkab funktsionaalse toitumise terapeut ja koolitaja Sirli Kivisaar. Ka kreemidesse ja hooldusvahenditesse lisatakse Sirli sõnul üha enam vitamiiniekstrakte just seetõttu, kuna praeguseks on teada, et antioksüdantsed vitamiinid suudavad naha pindmistesse kudedesse imenduda. Seeläbi toetatakse kahjustunud kudede taastumist, taastatakse sidekoelisi struktuure ja soodustatakse koguni rakkude jagunemist. Ent naha vastupanuvõime kahjustustele ja vananemisele on kindlasti märksa tugevam, kui toitume tervislikult.
Triin usub samuti, et kõige paremini imendub vajalik kraam söögist. «Näiteks kirssidest saame C-vitamiini, kuid ka kõiki teisi keha jaoks tarvilikke koostisosi, mida ei pruugi toidulisandist üldse leidagi. Just sellepärast on tähtis esmalt toitumise korrastamisega alustada.» Ühtlasi hoiatab Triin, et teatud vitamiinide, mineraalainete ja muude toidulisandite võtmisel tuleb ka ettevaatlik olla – üks selliseid on näiteks raud.

Varu kannatlikkust
Sirli kinnitusel ei leidu toidulisandite seas imepilli, mis päästaks meid ja nahka vananemisest.
Teisalt pole mõtet ka tervisliku toitumise ja eluviisi muutmise tõttu tulemusi nädala või paari pärast oodata. «Kui keha on elanud toitainete puuduses juba aastaid või aastakümneid, ei pruugi olukord nii kiiresti taastuda. Lisaks võivad juba olla tekkinud kahjustused rakkude tasandil,» paneb Triin südamele. Tihti oodatakse muutust nädalaga. Kui seda ei tule, jäetakse enda eest hoolitsemine sinnapaika, sest enamaks viitsimist ei jagu. Seejärel haarataksegi kapsli, kreemi, suuri muutusi lubava juuksehooldusvahendi või salongipakkumise järele. «Aga see ei too muutusi. Loeb üksnes järjepidev töö endaga!»
Samamoodi ei ole toitumisterapeudi sõnul üksikust toidulisandist või kreemist abi tselluliidi ja kehakaalu kontrolli alla saamisel. Toitumise ja toidulisandite mõju peabki kaua ootama, et see lõpuks seestpoolt väljapoole toimima hakkaks. Lisaks mõjutab meid keha vananemine. Igavese nooruse retsepti veel keegi ei tea, kuid tervislike eluviiside ja toitumisega saab vananemisprotsessi aeglustada nii palju, kui meie geenid seda võimaldavad. «Siin kehtib põhjuse ja tagajärje seos – ebatervislik toit, eluviis ja stress võivad peale tervise ka välimust halvendada. Aga need kolm näitajat on need, mida saame just ise kontrollida.»

Mida siis valida?
Toidulisand peab olema võimalikult kehasõbralik. «Kummikommide ja batoonide näol ei tasu võtta ühtegi vitamiini ega toidulisandit,» tõdeb Triin. Sellistes toodetes on sees suhkur, halvimal juhul meile otseselt kahjulikud sünteetilised suhkruasendajad, enamasti ka e- või muud lisaained. Tervisekasu jääb selliste toodete puhul küsitavaks.
Tasub teada sedagi, et paljudes kodudes aknalaual kasvav harilik aaloe suurendab puhtal kujul peale määrides või isegi sisse süües kollageeni tootmist. Head teevad ka aaloed sisaldavad kreemid. Ent kollageeni tootmist ja hüaluroonhappe sünteesi saab toetada ka toiduga, kui menüüsse lisada piisavalt C-vitamiini ja teisi kasulikke aineid. Parimad C-vitamiini allikad on paprika, brokoli, mustad sõstrad, kibuvitsamarjad. Kuna C-vitamiin hävib kuumutamisel ja õhuga kokkupuutel, söö puu- ja köögivilju kindlasti värskelt.


KOLM ILURELVA
HÜALUROONHAPE
Seda leidub kõigis kudedes ja kehavedelikes. Oluliste omaduste tõttu omab tähtsat rolli naha kaitsmisel vananemise mõjude ja päikese eest. Aitab kaasa haavade paranemisele, naha niisutamisele, kortsude vähendamisele, naha elastsuse suurendamisele. 30. eluaastast hakkab hape organismis vähenema, nahk muutub kuivaks ja tekivad kortsud. Võta appi hüaluroonhapet sisaldavad kreemid ja seerumid ning söö puu- ja juurvilju.

ASTAKSANTIIN
Võib kaitsta nahka ja silmi kahjustuste eest, mida põhjustab UV-kiirgus. Omab võimet nahka seestpoolt noorendada ja pikendada kehas C-, E-vitamiini ning luteiini eluiga. Toidulisandina juurde võttes vähendab kortse, veekadu ja vanuselaikude suurenemist, parandab naha niiskusesisaldust, elastsust ja tekstuuri.

KOLLAGEEN
Mängib väga tähtsat rolli naha tugevdamisel, kuid aastate lisandudes hakkab selle valgu tootmine vähenema. Nahk muutub kuivemaks ja õhemaks, ilmnevad vananemise märgid. Alates 30. eluaastast kaotab nahk umbes 1,5% kollageeni aastas. Söö tomatit, greipi, arbuusi, brokolit, maasikaid ja oomega-3-rasvhappeid sisaldavaid toite. Ka kollageeni sisaldavad toidulisandid ning kreemid-seerumid aeglustavad naha vananemist ja turgutavad tervist.


Nahale olulised vitamiinid ja mineraalained:
D-VITAMIIN – kaitseb nahka UV-kiirguse põhjustatud kahjustuse eest, aitab ekseemide ja atoopiliste seisundite korral.
A-VITAMIIN – vähendab rasu tootmist, aitab kollageeni tootmisele kaasa, pärsib UV-kiirgusest põhjustatud pigmentatsiooni.
B3-VITAMIIN – selle vitamiini puudumisele viitab liigne pigmentatsioon, parandab naha armkude.
B5-VITAMIIN – kaitseb enneaegse vananemise ja kortsude tekke eest.
TSINK – aitab kaitsta UV-kiirguse ja põletiku eest, soodustab haavade paranemist, toidab küüsi, juukseid ja nahka.
VASK – hoiab ära juuste hallinemise, hoiab nahka noorena, aitab kortsudega võidelda.
RÄNI – oluline kollageeni moodustamiseks.
VÄÄVEL – kasutatakse mitmesuguste nahaprobleemide korral (nt akne ja kõõm), toetab naha, juuste ja küünte tervist.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?