Mida teha, kui ärkad hommikul kange kaelaga?

Liis Ilves, 3. juuni 2020

Kas oled pidevalt hädas valutava kaelaga? Vaata üle oma igapäevased harjumused ja treeni kael tugevaks!

Kaelaprobleemid pole midagi, mida jätta tähelepanuta. Õnneks saab kangest kaelast enamjaolt vabaneda lihtsate nippidega.
Füsioterapeut Uku Leht ütleb, et enamikul juhtudel ei ole kaelavalu seotud peidetud haigusseisundi, vaid pigem igapäevaste harjumustega: kas on pidevate sundasendite tõttu tekkinud ülekoormus või on koormus kaelale hoopis kestvalt liiga väike olnud.
«Valu võib tekkida näiteks pea pööramisel ühele või mõlemale poole, olla lihtsalt kange, katsudes väga tundlik. Kaelavalu võib esile kutsuda ka nii-öelda pingepeavalusid, harvem pearinglust või tinnitust kõrvus,» kirjeldab Uku.

Leevenda valu soojaga
Kui kael on valusaks jäänud, tasub esmalt läbi mõelda, kuidas see juhtus. Kui tekkepõhjus oli näiteks kiire või ootamatu pea pööramine, tõstmine või miks mitte ka külm tuul, tasub kaelale teha soojendavaid protseduure. «Selleks sobib hästi kuum dušš. Soojatunne leevendab valuaistingut ja lubab kaela rohkem liigutada,» soovitab füsioterapeut. Kui kaela liikuvus paraneb, hakkab enamasti ka valu ise järele andma.
«Alati peaks proovima valu piires kaela liigutada – pöörata mõlemale poole, painutada, kallutada,» soovitab Uku. Seejuures hoiatab ta, et liiga ei tohi endale tea. «Ärrituse olemasolu korral ei ole otstarbekas kaela tugevalt masseerida, kuna see võib ärritust pigem suurendada. Seevastu õrn silitav massaaž võib mõjuda rahustavalt,» õpetab ta.

Vajadusel konsulteeri spetsialistiga
Enamikul juhtudel on kaelavalu iseparanev nähtus ega vaja erakorralist arstiabi. Kui kaelavalu ise mööduda ei taha, aga puuduvad muud sümptomid, tasub konsulteerida perearsti või füsioterapeudiga, kes vastavalt saavad pakkuda nõu valu kontrolli alla saamisel või soovitada harjutusi valu leevendamiseks ja ravimiseks.
«Kui kaelavalu siiski koduste vahenditega või perearstilt määratud valuvaigistitega ei kao või peale kaelavalu lisandub ühe või mõlema käe nõrkus või tuimus, tasub konsulteerida arstiga. Nõrkuse all ei pea ma silmas nõrkustunnet, vaid reaalset nõrkust, kui asjad ei taha ootamatult enam käes püsida või on haardejõud märgatavalt langenud,» ütleb Uku.
Erakorraliselt tasuks arsti poole pöörduda kindlasti siis, kui kaelavalu algas trauma tagajärjel, näiteks pärast autoavariid või kukkumist. «Kaelavalu võib tekitada ka tugev köha, kurguvalu koos turseliste lümfisõlmedega, mõni algav viirushaigus vms. Hiiliva algusega kaelavalud, mis aja jooksul süvenevad, võivad olla märk mõnest tõsisemast haigusest,» hoiatab Uku. «Need seisundid reeglina eristuvad selgelt ägedast kaelavalust, mis on enamasti järsu algusega ja mille kulg on kiire.»


Kas teadsid? Stress paneb kaela valutama!
Pingelistel hetkedel kipub meie hingamine muutuma pinnapealsemaks, õlad tõusevad märkamatult üles ja pea vajub õlgade vahele peitu. Inimesed, kel on igapäevaelus ja -töös palju stressi, on sageli kaelaprobleemidega hädas.


Kas vale padi põhjustab kaelavalu?
Magamisasendid reeglina kaelavalu ei mõjuta. Ka patja ei maksa liialt süüdistada. Enamasti magavad inimesed ühe padjaga pikka aega ja see ei muutu ühel ööl järsku ebasobivaks. Enamasti on see pigem seotud eelnevate päevade koormusega kaelale, mis ühel hommikul endast märku võib anda. Kangust või ebamugavust kaelas saab seostada padjaga juhul, kui padi on värskelt kasutusele võetud ja on kas liiga kõrge või madal ning kael pole sellega lihtsalt kohanenud.


Enneta hommikust kangekaelsust

  • Kui kaelavalu kipub ligi hiilima hommikuti, väldi kõhuli magamist.
  • Kaelavalu ennetamiseks vaheta aeg-ajalt magamisasendeid.
  • Padja valikul lähtu sellest, et lemmikmagamisasendid oleksid mugavad ega tekitaks ebameeldivat pingetunnet.
  • Jälgi, et padi toetaks piisavalt kaela ja ei oleks liiga kõrge ega madal.


Treeni kael tugevaks
Kaelavalu 100% ennetada ei saa. Küll aga tasub meeles pidada, et kael on lülisamba liikuvaim osa, seega tasub sellelegi liikumist pakkuda. Mida regulaarsemalt, seda parem.
«Aktiivselt liikuvatel inimestel valutab üldiselt kael vähem ja valukogemus on enamasti ka leebem,» ütleb Uku. Seega on parim kaelavalu ennetus sooritada kaelale ja õlavöötmele regulaarselt jõuharjutusi.
«Harjutused tuleks valida võimetekohased ja neid teatava regulaarsusega sooritada. Aeg-ajalt tasub sooritada ka harjutusi, mis eeldavad käte üle pea tõstmist. Miks mitte kasutada ka selleks lisaraskust,» soovitab füsioterapeut.

5 väärt harjutust kaelale ja õlavöötmele

undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)


Pööra lõug parema õla suunas (lõug õla kohal), pööra pea otse. Tee harjutusi ka vasakule poole.

undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)


Vaata ette, kalluta pead paremale, vaata otse, tee harjutus vasakule poole.

undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)


Istu, käed põlvedel, lõug kergelt ette vajunud. Tee lõuaga kaar vasakult paremale ja paremalt vasakule, vaadates üle õla.

undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)


Võta väike harkseis ja hoia käed all. Tõsta sirged käed kõrvale õlgade kõrgusele, kõverda ja siruta parem küünarliiges, kõverda ja siruta vasak küünarliiges, lase mõlemad käed alla.

undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)
undefined (Martin Ahven)


Istu või seisa, tõsta käed ette õlgade kõrgusele, pihud all. Keera pihud üles, too sõrmeotsad õlgadele, siruta käed tagasi. Too käed seljataha ja pane pihud kokku.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?