Imeline paberikunst – iidne pärgamendikunst aitab aja maha võtta

Silja Paavle, 3. juuni 2020

Üks käik paberimessile ja Kristel Hippi langes lõplikult paberimaagia lõksu. Nüüd valmivad tema käte all iidses pärgamenditehnikas imelised kaardid ja kaunistused.

Kristel (43) räägib, et tegelikult oli aeg millegi uue leidmiseks küps. Pärast lapsega kolme aastat kodus olemist teatas tööandja, et tal ei ole naisele enam tegevust pakkuda. «See uudis ei teinudki mind eriti õnnetuks, sest olin teadvustanud, et esialgu on lapse kõrvalt keeruline täiskohaga tööl käia,» märgib ta.

Paber võlub
Paber on Kristelit alati võlunud, elu jooksul on ta näiteks palju jõulukaarte ise teinud. Enne pärgamenditehnika juurde jõudmist sai temast origamifanaatik, seejärel võlusid teda krepp-paberist tehtud lilled. «Siis ei olnud need Eestis veel väga levinud,» täpsustab ta, miks mõtles, et sellest valdkonnast võiks saada tema igapäevane tegevus.
Kuna korralikku paberit polnud siin saada, otsustas naine ette võtta teekonna Frankfurdis toimuvale paberimessile. Sealsetes hiiglaslikes hallides Kristel esiotsa krepp-paberini ei jõudnudki. «Ma ei leidnud neid üles,» naerab nobenäpp.
Selle asemel jäi talle ringi jalutades ja käsitöömaailma trendidega tutvudes silma stend pärgamendikunsti näidistega. See oli hoopis midagi erilist, mida naine ei osanud messilt oodatagi: romantilised paberist pitsid, õrnad värvid, läbikumavad paberid. Ja kõik käsitsi tehtud!
Pärgamenditehnikas moodustuvad mustrid paberile nimelt tänu sellele, et pehmel aluspinnal või mustriplaadis olevate soonte peal paberile jooni tõmmates venivad pärgamentpaberi kiud katki ning tekib valge efekt. «Tavalisel paberil seda ei juhtu,» selgitab Kristel.

Krepp-paberid ununesid
Õhtul hotellitoas und oodates silmitses ta peotäit katalooge, mille messilt kaasa sai, kogu nähtud ilu kuklas kummitamas. «Ma olin kõiki neid tööriistu ja mustriplaate näinud, kuid ma ei saanud kriipsuvõrdki aru, kuidas see valmib,» meenutab naine.
Nii läks Kristel järgmisel hommikul esimese asjana samasse boksi ja katsetas väikese pärgamenditüki peal asja järele. «See oli väga mõnus töö! Ja tulemus oli imeilus,» räägib ta, kuidas pärgamendikunst lõplikult ta südamesse puges. Krepp-paberid leidis Kristel messilt muidugi viimaks ka üles, aga ei see paber ega sealsed inimesed ei suutnud teda enam võluda.
Et Kristel oli nii huvitunud, kingiti talle messilt kaasa ka üks väike mustriplaat. Eestis ostis ta poest ühe õhukese pärgamentpaberi, millele ta tühjaks saanud pastakaga jooni vedades mustri joonistas ja sedaviisi oma elu esimese pärgamendist kaardi tegi.
Esimese hetkega oma südame kaotamist pärgamendikunstile on Kristel kohanud ka hiljem. «Ma ei saanud öö otsa magada, nii põnev oli. Ei jõua ära oodata, millal koolitusele saab,» teatas naisele näiteks üks tema juures pärgamenditehnikat proovida saanud huviline.

ERILISED TÖÖD: Pärgamenditehnikas tehtud tööd on kõik justkui pisikesed kunstiteosed – üksteisest erinevad ja väga filigraansed. (Silja Paavle)

Kullaga kaunistatud
Kristeli sõnul on pärgamendikunst, mille kohta eesti keelest tegelikult väga head ametlikku terminit polegi, tegelikult iidne. Algselt harrastati seda päris pärgamendil ehk õhukesel loomanahal. Ammuste tööde seast leiab ka väga luksuslikke, näiteks kullaga kaunistatut.
Kuid nagu kõigi aeganõudvate ja peenikeste käsitööliikidega, ähvardas ka pärgamendikunsti vahepeal unustuse hõlma vajumine. Kuniks umbes viie aasta eest hakkas üks Inglise firma valmistama mustriplaate, mille abil taimsele pärgamentpaberile mustreid joonistada.
«Inimesed pelgavad sageli vaba käega joonistamist, kuna traditsioonilises pärgamenditehnikas on lihtne paberile auku sisse teha. Mustriplaat annab kindluse,» pakub Kristel, miks see pärgamendikunsti taas au sisse tõstis. Ta tunnistab, et ei oska isegi joonistada, kuid käsitöölisena kasutabki mustriplaate. See on lihtne, kordades kiirem ja võimaldab erinevaid plaatidel olevaid mustreid kombineerida.
Praegu on see pärgamenditehnika väga populaarne ennekõike Inglismaal, kuid ka Hollandis. Eestis Kristeli teada selle peenikese kunsti õpetajaid peale tema rohkem pole, harrastajaid aga järjest koguneb.

undefined (Silja Paavle)
undefined (Silja Paavle)
undefined (Silja Paavle)

Pitsid inspireerivad
Kristel otsustas nimelt asjasse süvitsi minna ja teha pärgamendikunstist oma põhitegevusala. Nii on ta kahel aastal käinud Inglismaal koolitustel selle saladusi õppimas Linda Williamsi käe all – viimane on maailmas üks kahest kõrgeima taseme pärgamendikunsti koolitajaist.
Ka on ta töötukassast saadud toetuse najal loonud oma firma, mis toob maale selleks tegevusalaks vajalikke tarvikuid ning korraldab koolitusi. Peale peente mustrite joonistamise on pärgamendi töötlemiseks mitmeid teisigi tehnikaid, mille kasutamiseks on vajalikud erinevad tööriistad ja nende käsitsemise oskus.
Tõsi, oma firma loomine tähendab seda, et mustrite joonistamise ehk oma lemmiktegevusega on aega tegeleda vähem. Aga ka kogu muude tegevuste kõrval ketravad erinevad mustrid Kristeli peas ning kui ta enam ei suuda, siis paneb näpud tööle ka siis, kui konkreetseid tellimusi pole. Kõige enam inspireerivad teda erinevad pitsid, mille iga sakk või auguke saab välja lõigatud pisikeste teravate kääriotstega.

undefined (Silja Paavle)
undefined (Silja Paavle)

Iga töö eriline
Kui kaua ühe mustri tegemine aega võtab? «Ma olen püüdnud seda mõõta, kuid pole väga kaugele jõudnud – iga muster on eriline, igal tegijal on oma tempo,» vastab Kristel. Samuti on iga käsitööna valminud kaart eriline ega sarnane eelmisega. Seepärast ei saa üheselt öelda ka pärgamenditehnikas valminud õnnitluskaardi või pulmakutse hinda – olenevalt kasutatavatest lisanditest võib selle hind ulatuda kaheksast mitmekümne euroni.
Kuigi peenikeste mustrite tegemine on aeganõudev ja nõuab keskendumist, on see Kristeli sõnul ka mõnus seltskondlik tegevus. «Koolitustel istumegi ümber laua ja vestleme töö käigus ka omavahel,» räägib ta.
Naise sõnul sobib pärgamendikunst harrastamiseks kõigile, kellel on vaja pisut aega maha võtta. «Mina olen loomult rahulik tüüp, küllap seepärast mind see köidabki, kuigi koolitustel käib väga erineva temperamendiga inimesi,» lausub Kristel. Pärgamendikunst on aga teraapiline tegevus – peenikeste mustrite joonistamine aitab pea mõtetest tühjaks saada.


Millest alustada?
Kui tekkis huvi pärgamendikunsti proovida, võib osta spetsiaalse stardikomplekti, milles on tööks vajalikud paber, mustriplaadid, tööriist ja juhendid. Kuid esmase tunnetuse võib kätte saada ka koduste vahenditega. Siis on poest vaja vaid pärgamentpaberit. Kristeli sõnul on parimad need, mille kaal on 140–150 g ruutmeetri kohta (poodides on kaalud märgitud paberite juurde). Õhem paber läheb töötlemisel lihtsamalt katki.
Kui spetsiaalset tööriista ei ole, võib mustri joonistamist katsetada tühjaks saanud pastaka otsaga.
Paberile võib joonistada mustreid nii vaba käega kui ka need enne mõnele teisele paberile ette joonistada ja siis läbi läbipaistva pärgamentpaberi neid tööriistaga järele vedada. Sellisel juhul on hea, kui pärgament on mustripaberi külge kinnitatud teibiga, siis ei libise see ära.
Ilma mustriplaadita seda tööd tehes on vaja kasutada veidi pehmemat alust, siis on muster sügavam – kõval lauapinnal joonistades mustrit ei teki. Näiteks hiirematt sobib alguses katsetamiseks päris hästi.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?