ÄRA LASE END PETTA! Veebipoest ilutooteid ostes veendu, et need poleks võltsingud

Helen Perk, 17. märts 2021

Kuigi tahaks uskuda, et võltsitud ilutoodete müümine on minevikuteema, siis tegelikult see nii pole. Ka praegu on kahtlase väärtusega kaupa liikvel omajagu, eriti lihtne on nende otsa sattuda veebipoodidest tellides. Kuidas vältida petta saamist ja mida teha, kui see on siiski juhtunud?

Tuntud ilubrändide maaletooja Pro Beauté turundusjuht Liisi Elts soovitab enne tellimist korduvalt mõelda, millisest veebipoest tasub ilutooteid soetada ja millisest mitte. On ju loogiline, et ehitustooteid ostetakse ehituspoest ja ilukraami just selle valdkonna tarvis loodud müügikeskkondadest. Põhjus on üsna elementaarne: lisaks korralikule valikule on seal suure tõenäosusega ka adekvaatsed ja asjatundlikud konsultandid. «Ei ole ju mõeldav, et lähed kvaliteetseid sukkpükse ostma autovaruosi müüvast poest ja eeldad siis, et vuntsidega tore mehaanik sulle selles vallas appi tõttab,» toob ta värvika võrdluse.

Et ilukraami ostmine veebist oleks alati õnneliku lõpuga, jagab Liisi mõne soovituse, mida jälgida.

1. Kahtlaselt madal hind

Võrdle omavahel ahvatlevat soodustust ja ametliku edasimüüja hinda. Kui toote vahe tuleb lausa 40−70%, võid juba eeldada, et see ülisoodne kaup on asendatud, lahjendatud või muul moel võlts. Toodete hinnad võivad kahes keskkonnas mingil määral erineda, kuid see protsent on reeglina tunduvalt väiksem.

2. Uuri pakendit

Tänapäeval tehakse pakendeid nii hästi järele, et asjatundmatul silmal on võimatu võltsi originaalist eristada. Puhas ja terve ümbris, etiketil edastatud vigadeta eestikeelne teave ja kergesti eristuv triipkood on olulised märgid. Enamik parfüüme ja kreeme, eriti kõrgema hinnaklassi tooted, on pakendi säästmiseks ka kiletatud. Pakendi täielik puudumine annab aga kohese ohumärgi, et tootega pole kõik korras.

3. Sisuga on keeruline

Ükski institutsioon maale toodavate ilukaupade sisu ei kontrolli. Keegi ei tea, mis on veebipoodides pakutavate sarnaste pakenditega toodete sisu tegelikult.
Kindlustunde loomiseks võib proovida võrrelda koostisainete nimekirja toote ametlikul veebilehel. Mis tahes kõrvalekallete või vigade korral saab julgelt öelda, et see on võlts. Abiks on ka võrdlemine varem mõnest turvalisest ostukohast soetatud tootega – nii saad tuvastada lõhna ja tekstuuri erinevused. Veebipoed pakuvad sageli ka võimalust soetatud toote kohta tagasisidet anda – kui oled petta saanud, anna sellest teistelegi teada.

4. Säilivusaeg

Kuna tootjad märgivad säilivusaegu erinevalt, võib olla selle, kas toode on aegunud või mitte, kindlaks tegemine üsna keeruline.

Mõni tootja kasutab koodi tootmiskuupäevaga. Sel juhul peab maaletoojal olema juhend, kuidas säilivusaega lugeda, lisaks peavad olemas olema kontaktandmed, kust vajadusel täpsemalt uurida. Mõni tootja märgib ära konkreetse kuupäeva, millal toote kehtivus lõpeb. Paljud tootjad kannavad pakendile perioodi, mille jooksul tuleb toode pärast avamist ära kasutada. Seda märgib avatud kreemipurgi sümbol, mille kõrval või sees on numbritena märgitud kuude arv.

Kas teadsid, et …

… veebist ostes on väga mugav ja lihtne tootest loobuda ning seda tagastada. Seda saab teha põhjust avaldamata kahe nädala jooksul. Tagastades peab toode olema kasutamata, originaalpakendis.

… kahtlased ostud sooritakse sageli Facebooki kaudu. Silmates seal eesti- või ingliskeelset reklaami, ei tasu kohe eeldada, et tegu on Eesti või Euroopa Liidu ettevõttega. Vaata müüja kontaktandmeid, uuri, kus ettevõte asub, ja kas kehtib tagastusõigus.

… aegunud või praakkauba puhul on müüjal kohustus see tagasi võtta ja raha tagastada. Kui seda ei tehta, on kannatajal õigus pöörduda tarbijavaidluste komisjoni. Kui oled aga tellinud näiteks Aasiast, on asi keerulisem. Sel juhul Euroopa Liidu seadused ei kaitse. Siis tuleb võtta ühendust müüjaga ja olukord ise lahendada või pöörduda kohtusse.

… kui kahtlustad Euroopa Liidust tellitud toote puhul võltsingut, on sul õigus pöörduda politseisse ja tellida ekspertiis.

Lisakindluse saamiseks või kahtluste korral vaata Eesti E-kaubanduse Liidu kodulehele. Sealt leiad e-poed, kes kannavad Turvalise Ostukoha usaldusmärgist. Neid on Eestis juba 156. Probleemi tekkimisel leiad kodulehelt ka kontaktid, kust vajadusel nõu ja abi küsida.

Allikas: Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät

Kolm naist, kolm lugu

Aegunud toode jättis juustest ilma

Piret Suvi soovis mõnest veebipoest osta kahjustatud juuste raviks mõeldud sarja Olaplex tooteid. Lõpuks leidis ta väga hea hinnaga pakkumise, mis, tõsi küll, oli valdavalt ehituskaupu müüva veebipoe valikus.

Tehing sujus hästi. Pärast paari kasutuskorda sai Piret aga suure ehmatuse osaliseks. «Mu juuksed hakkasid pealaelt murduma, mis peaks nende toodetega olema lausa võimatu! Otsisin üles ametliku maaletooja. Nemad reageerisid kohe ja kutsusid mu kohtumisele,» meenutab ta. Piret võttis sinna kaasa ka meelehärmi põhjustanud toote. Üheskoos toodet uurides reetis pakendi all olev kood, et juuksehooldusvahend oli ammu aegunud. «Esindaja tegi mulle professionaalse Olaplexi hoolduse, juukseid turgutati niisutava ja toitva maskiga ning ostetud toode vahetati välja. Mitte kunagi enam ei osta ma ilutooteid mujalt kui selleks ette nähtud kohtadest. Olaplexi ametlikud partnerpoed leidsin maaletooja kodulehelt,» võtab naine õppetunni kokku.

Lemmikparfüüm oli praakpudelis

«Veebipoest ilutoodete tellimises pole minu jaoks midagi uut. See on mugav ja lihtne ning siiani pole olnud mitte ühtki probleemi,» räägib Kerttu Jõgiste.

«Ostan ka lemmikparfüümi e-poest. Viimati tellitud lõhn osutus aga üllatuslikult praagiks. Pudel hakkas lekkima ja tilgutas kallist parfüümi kõikjale.»

Kerttu võttis ühendust toote müünud veebipoega. «Seal oldi väga vastutulelikud. Samas selgus, et konkreetset parfüümi ei ole vahetamiseks laos olemas. Seepärast pean nüüd vahetamisega ootama, kuni toode poodi laekub.»

Kingitus osutus võltsinguks

«Mõni parfüüm kasvab lausa naha külge ja kõik su ümber teavad, et teie kaks käite kokku. Pole siis ime, et nii mõnigi kord tuuakse kingituseks just seda lõhna,» mõtiskleb Helen Heinsoo.

Üks selline parfüümipudelike seisab tema kapi riiulil aga juba väga kaua. Pihustades on lõhn kui originaalil, ent nahal tundub, justkui oleks pudel alkoholi peale valatud. «Uurisin kingituse tegijalt ja selgus, et kuigi veebipood, kust kink osteti, tundus kahtlane ja tundmatu, oli ta siiski väga hea hinna õnge läinud,» selgitab Helen.

Et poega vaidlemine nii väikese summa pärast tundus asjatu närvikulu, jättis Helen teema toona sinnapaika. Ent arvab, et kui ta veel kord petta saaks, siis teist korda enam ei vaikiks.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?