5 nippi, kuidas suveöödel paremini magada

Liis Ilves, 8. juuli 2020

Unenõustaja Kene Vernik jagab soovitusi, kuidas ka suvel hea uni tagada.

Kene Vernik (Stanislav Moshkov)

1. Tee tuba pimedaks

Uuringud näitavad, et naturaalvalgusega magavate inimeste uni jääb suvel keskmiselt 20 minutit lühemaks. Seega on suvel kõige olulisem jälgida, et öösel oleks magamistuba võimalikult pime – tuba võiks olla nii pime, et ei näe oma kättki. Magamistoa võiks pimedamaks teha juba tund aega enne magama minemist. Selleks on kõige mugavam kasutada pimendavaid kardinaid või ruloosid. Kui tuba ei ole võimalik magamise ajaks pimedaks teha, proovi kasutada silmaklappe.

2. Leia regulaarne unerütm

Sageli arvatakse, et pimendamata toas on lihtsam ärgata. Kuid kui suvisel varahommikul on toas liiga valge, ärgatakse liialt vara. See ajab unerütmi täiesti sassi ja me ei puhka ennast välja.

Pimedaga üles ärkamine ei ole tegelikult keeruline – võtmesõnaks on igapäevane unerütm. Kui rütm on sees, siis ärkad nii või teisiti. Ärgates võta kohe aknakatted eest ja lase valgus taas tuppa. See võib küll esialgu silmadele olla väike šokk, kuid see aitab paremini ärgata. Variant on kasutada ka nutikaid kardinaid, mis automaatselt umbes pool tundi enne ärkamist valguse tuppa lasevad.

3. Hoia magamistuba jahedana

Kui jääme magama, langeb kehatemperatuur paari kraadi võrra. Palavas keskkonnas on aga keeruline uinuda, sest kuum tuba ei lase kehatemperatuuril langeda. Kui kehatemperatuur on kõrge, ei saa me und, sest melatoniini ehk unehormooni tootmist ei toimu vajalikul määral. Seega oleks oluline kvaliteetse une nimel hoida magamistoa temperatuur jahedana, ideaalne on vahemik 16–20 kraadi.

Et tuba jahedam oleks, võid hoida magamistoas terve päeva rulood ees. Nii ei küta päike tuba kuumaks. Enne magama minemist võiks tuba tuulutada. Vajadusel jahuta elamist ventilaatori või konditsioneeriga.

Vaata ka üle oma tekid ja padjad – võta kasutusele õhem tekk või hoopis lina, jälgi, et voodipesu oleks kerge ja hingav. Öösel võid enda jahutamiseks kasutada ka niiskeid rätte või külmakehasid. Samuti ei ole patt käia enne magama minemist jaheda duši all.

4. Proovi 15 minuti reeglit

Kui voodis keerlevad peas mõtted, sa oled ärev, sul on palav ja kõik on halb, toimi nn 15 minuti reegli järgi. Tule 15 minutiks voodist välja ja isegi kui und veel ei ole, mine ikkagi 15 minuti pärast uuesti voodisse ja seda kasvõi kümme korda järjest. Nipp seisneb selles, et voodist väljudes katkestame und häiriva tegevuse.

Mida kauemaks oma mõtete või palavuse või häirivate aistingutega voodisse jääd, seda keerulisemaks uinumine muutub. Muuda enda keskkonda, loe midagi lihtsat, jaluta natuke, hinga värsket õhku, joo lonks vett.

5. Vabane muremõtetest

Kui õhtul on peas palju ärevaid mõtteid, tuleks nendega ka tegeleda või siis mitte tegeleda. Üks variant on kirjutada ärevad mõtted üles ja neid analüüsida. Teine variant on püüda tähelepanu ärevaks tegevatelt mõtetelt ära tuua, siin võib abi olla mediteerimisest. 

Investeeri unekvaliteeti

Kui tuul ei käi toast läbi ja niisked rätikud ei paku uinumiseks piisavalt jahutust, otsi abi poeriiulilt.

VÄÄRT KRAAM

Mobiilne konditsioneer

Hinnaklassilt on portatiivsed konditsioneerid kordades soodsamad võrreldes statsionaarsete mudelitega. Seadmed sobivad ideaalselt lühiajaliseks kasutamiseks. Paigaldamisega saab igaüks ise hakkama, tuleb vaid välja nuputada, kuhu suunata seadmest väljuv soe õhk. Õhu saad suunata näiteks ventilatsiooni väljatõmbesse või avatud aknaaugu kaudu otse õue. Hoolduse mõttes ei vaja seade rohkem tähelepanu kui aeg-ajalt kondensaadianuma tühjendamist ja õhufiltri vahetamist. Arvesta aga, et seesugune konditsioneer tekitab üksjagu müra.

Sobiva seadme leiad ehitus- ja elektrikauplustest või internetipoodidest. Sõltuvalt võimsusest ja disainist jäävad hinnad 200–1000 euro kanti.

Hind Euronicsis 399.99 (Tootja)

Mobiilne õhujahutaja

Masin muudab toaõhu niiskemaks, kasutades selleks aurustustehnikat, mis aitab toota jahedat õhku. Vala paaki vett, pane toitepistik elektrivõrgu pistikupessa, vajuta käivitamisnuppu ning peagi saabubki briis sinu magamistuppa. Veelgi jahedama tulemuse saavutamiseks võid paaki panna ka jääkuubikuid.

Sobiva seadme leiad ehitus- ja elektrikauplustest või internetipoodidest. Hinnad 22–200 eurot.

Hind veebipoes topshop.ee 29.99 (Tootja)

Jahutav madratsikate

Madratsikate reguleerib magamispinna temperatuuri, muutes magamisaseme jahedamaks ja luues neutraalse temperatuuriga keskkonna.

Hind veebipoes dormeo.ee: 29.99–59.99 (sõltub madratsi suurusest) (Tootja)

Jahutav padi

Padi, mis on kaetud erikangaga ning mille sisuks on erilised polüesterpallikiud, pakub pealegi jahutavat efekti. Sobib allergikutele.

Hind Kaubamajas: 47.99 (Tootja)

Ära unusta ka lemmikut!

Välja on mõeldud ka jahutav matt koerale. Matti ei ole vaja eelnevalt hoida külmas, sest see jaheneb automaatselt, kui koer selle peal lamab. Tavaliselt on mati temperatuur 5–10 kraadi jahedam ümbritseva omast. Jahutav toime kestab umbes 3 tundi. Kui koer jääb mati peale pikemaks ajaks, võtab matt kehatemperatuuri soojuse. Et jahutavat efekti saavutada, võta koer mati pealt mõneks ajaks ära.

Sobiva toote leiad lemmikloomapoodidest.

Hinnavahemik: 8–40 eurot (hind sõltub mati suurusest ja disainist)

(Tootja)
Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?