Värista end stressist vabaks – proovi TRE lõdvestusteraapiat

Liis Ilves, 21. oktoober 2020

«Omamoodi teraapiavorm sobib minevikus kogunenud pingete, traumade ja stressiga tegelemiseks, kuid ka selleks, et hoida ennast igapäevaelus mõnusas harmoonias,» selgitab TRE instruktor Iren Laidma.

Keha salvestab endasse kõik läbielamised, seejuures kõiksugused emotsionaalsed kogemused. Tavapäraselt püüame hingevaevu endast välja rääkida lähedastele või psühholoogidele, kuid päris kõigile pingetele ei pruugi nii jälile saada. Tuletame küll endale meelde ebameeldivaid sündmuseid või emotsioone, räägime neist, aga päris sügavale vahel ei pääse. TRE (Trauma Releasing Exercises) meetod ongi loodud kehasse kogunenud pingete ja stressi vabastamiseks. Ja väga omapäraselt – teraapias otsitakse keha vabastavat värinat.

Vabastav värin
See on seesama vabin, mida oleme kõik kogenud näiteks ehmatuse tõttu või vahetult enne eksamit. Seesugune värin on tegelikult keha kaitsereaktsioon, mis on kõigil imetajatel. Loomariigiski võib näha, kuidas loomad ärevusseisundis või ehmudes end judistavad – see värin tuleb endast läbi lasta, et pingest kohe vabaneda. Inimaju aga tihti blokeerib selle vabina. Kui me ei lase värinal kehast läbi minna, kogumegi endasse üha pingeid, mis salvestuvad kehasse ja hakkavad kasvama.
Niisiis tasub proovida TRE lõdvestusteraapiat. Harjutuste seeria eesmärk on panna keha vibreerima, meetod koosneb seitsmest lihtsast ettevalmistavast harjutusest. Nende sooritamiseks kulub aega umbes 30–40 minutit. Harjutused on üles ehitatud nii, et keha suudab pinget vabastada ja värinat tekitada. Kõige suurema koormuse saab nimme-niudelihas ehk psoaas, rahvakeeli stressilihas.

Aseta mõistus kõrvale
Kui ettevalmistusharjutused tehtud, heidetakse pikali ja algab vabastav värisemine. Kui pikalt täpselt kehal lasta vabiseda, on väga individuaalne. Esialgu soovitatakse piirduda 15 minutiga. Pärast värinat kohe püsti karata kindlasti ei tohi – närvisüsteemile tuleb anda hetk puhkamiseks ja igapäevaellu naasmiseks.
Esimestel kordadel ei pruugita vabastavat värinat kohe kogeda, sest ennast ei suudeta päriselt välja lülitada. TRE eesmärk on aga asetada mõistus korraks kõrvale mängu jälgima. Keha peab saama protsessi üle võtta ja end sel hetkel teadlikult tervendada. Seejuures ei pea kartma kontrolli kaotamist – juhtohjad on alati sinu käes.
Kehavärinad on väga individuaalsed – mõnel hakkab kogu keha vabisema, teisel vaid mõni jäse, mõni liigub liblikakujuliselt, teine sisalikustiilis. Ühine nimetaja on aga see, et mehaaniliselt ise ennast ei raputata, värin tuleb enda seest.

Alusta koos spetsialistiga
Näiliselt on TRE tehnika väga lihtne, aga selle all peitub väga sügav kiht. Seeläbi võib esile tõusta pingeid, emotsioone või mälestusi, millest me ehk teadlikudki ei ole. Vahel on need kogemused väga intensiivsed ja see võib kohati ehmatada.
Just sel põhjusel tuleb algul harjutusi teha koos juhendajaga, et harjutusi põhjalikult tundma õppida, saada aimu enda reaktsioonidest ja reageerimisviisidest ning õppida eneseregulatsiooni. Juhendajaga koos saad selgeks, kuidas ennast ka edaspidi toetada. Instruktori eesmärk on anda sinu kätte vägi, et oskaksid seda hiljem kodus iseseisvalt praktiseerida.
TREd võib praktiseerida iseenda enesetunde järgi – kasvõi iga päev. Lõdvestustehnikat tasub aga kindlasti teha just siis, kui tunned kehasse kogunemas ülemäära palju stressi ja pingeid. Lisaks on see hea võimalus pakkuda iseendale puhkehetke argirutiinist. Võimaldab ju puhkus organismil taastuda ja laseb tekkida inspiratsioonil ning loomisel. Kuuldavasti ongi õnneliku ja eduka elu saladuseks just tasakaal pingutuse ja puhkuse vahel.

ÄÄRMISELT VABASTAV LÕDVESTUSTEHNIKA: Harjutuste eesmärk on keha ette valmistada värisemiseks pingutuse ja lõdvestuse vaheldumise kaudu. Kui harjutused tehtud, heidetakse pikali ja algabki teraapia. (Tiina Kõrtsini)


Kellele sobib?
TRE harjutused on väga efektiivsed argi-, kooli- ja tööstressi, esinemisärevuse, läbipõlemise ja traumajärgse stressi korral. See pakub leevendust ka selja- ja kaelapingete, une- ning söömisprobleemide korral.
Olgu selleks siis dramaatiline läbielamine, näiteks lein, lahkuminek, töökohakaotus, või ebakindlus enda keha pärast või tuleviku ees. Kui tunned ärevust, ärritud kergesti, keha või meel on pinges, süütenöör on jäänud väga lühikeseks, proovi TREd.


Ära tegutse uisapäisa!
Kui sul on südame- ja veresoonkonnahaigused, kõrge vererõhk, mida pole ravimitega kontrolli alla saadud, glaukoom, epilepsia, akuutselt väga raske psüühiline seisund või oled lapseootel, pea enne praktiseerimist nõu arsti ja TRE juhendajaga. Kui tohter on üldiselt lubanud tervisespordiga tegeleda, tohib ka TRE harjutusi teha.
Allikas: Iren Laidma


Leia kogenud instruktor
Spetsiaalse väljaõppe saanud juhendaja leiad mugavalt veebist: Tre-eesti.ee

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?