Millal on parim aeg organismi turgutada?

Liis Ilves, Naisteleht, 5. august 2020

Mitte iga vitamiin ei lagune kehas ühtemoodi. Seetõttu on hea teada, kuidas ja millal saad konkreetsest vitamiinist maksimaalselt kasu. Soovitusi jagab Apotheka proviisor Janika Tähnas.

Enne hommikusööki

  • B-grupi vitamiinid
  • Raud
  • C-vitamiin

Pärast hommikusööki

  • Koeensüüm Q10
  • Kompleksvitamiinid
  • A-vitamiin
  • E-vitamiin
  • D-vitamiin
  • K-vitamiin

Pärast lõunasööki

  • Kaltsium + D3-vitamiin (esimene doos)

Pärast õhtusööki

  • Kaltsium + D3-vitamiin (teine doos)
  • Magneesium + B6-vitamiin
  • Oomega-3-vitamiin

Parim aeg vitamiinide võtmiseks sõltub nende tüübist – mõnest saad maksimaalselt kasu pärast sööki, teine avaldab parimat mõju tühja kõhuga. Imendumist võivad pärssida mõned toiduained, joogid, ravimid ja haigused, aga ka vaimne ning füüsiline stress. Vitamiinide-mineraalide võtmisel võiks kohvi, alkoholi ja tubaka tarbimisel vahe olla kindlasti vähemalt üks tund, et vältida nende ainete pärssivat mõju mikrotoitainete imendumisele.

B-vitamiinid
Vesilahustuvaid B-grupi vitamiine võta kompleksvitamiinina, sest need toetavad üksteise funktsioone organismis. B-grupi vitamiinid annavad energiat, lisaks osalevad aju ainevahetuses ja toetavad mälufunktsiooni, aitavad vähendada väsimust ja hoida raua ainevahetust normaalsena ning osalevad vereloome töös. Vitamiinid B6, B12 ja foolhape toetavad ka immuunsüsteemi tööd. Üldjoontes on neid mõistlik manustada tühja kõhuga, kuid mao ülitundlikkuse korral siiski pärast sööki.


Tervisepüramiidi B-vitamiinid (30 tk)
Hind Südameapteegis 12.72

raud
Rauda vajab organism normaalseks vaimseks tegevuseks ja närvisüsteemi arenguks, vastupanuvõime suurendamiseks haigustele, väsimuse vähendamiseks, südame ja lihaskoe talitluseks. Võta tühja kõhuga. Mõõdukas happeline keskkond soodustab raua imendumist, seega võid rauapreparaati manustada koos C-vitamiiniga.
PS! Toidus sisalduvad kaltsium ja kiudained takistavad olulisel määral raua imendumist. Seega hoia piimatoodete, teraviljatoitude ja kaltsiumi sisaldavate mineraalide tarbimisega vahet vähemalt kaks tundi. Ka kofeiin tees ja kohvis ning karbonaadid karastusjookides pärsivad raua omastamist.


Rõõmu rauakapslid (60 tk)
Hind Apothekas 9.84

C-vitamiin
C-vitamiini vajab organism haavade paranemiseks ning naha, side- ja luukoe normaalseks arenguks. Lisaks osaleb see vitamiin paljude ainete sünteesis ja mikrotoitainete imendumisel. Näiteks soodustab mõõdukas kogus raua imendumist, kuid liiga suured annused head ei tee.
PS! Imendumine sõltub annusest. Peaaegu täielikult jõuab verre 200milligrammine C-vitamiini kogus. Kui manustad korraga aga nt 1000 mg, jõuab verre 30–65%. Ülisuured kogused koormavad kestval kasutamisel neere ja võivad pigem kahju tuua. Jää kindlasti soovitatud ööpäevaste annuste piiresse, vajadusel jaota mitme korra peale ära.


Walmarki C-vitamiin (30 tk)
Hind Südameapteegis 9.14

Q10
Koensüüm Q10 aitab toota rakkudes energiat. Manusta pärast sööki ja päeva esimeses pooles, vastasel juhul võib see takistada uinumist ja mõjutada une kvaliteeti. Koensüüm reguleerib halva kolesterooli liigset teket, mis on üks põhjus veresoonte lupjumisel.


Vitamaxi Q10 kapslid (30 tk)
Hind Apothekas 12.42

e-vitamiin
E-vitamiin on rasvlahustuv vitamiin, mida organism omastab aeglasemalt. Vajab imendumiseks toidurasvu.


ABCViti E-vitamiin (60 tk)
Hind Südameapteegis 6.13

multivitamiin
Kompleksvitamiinid on mõeldud mõõdukas annuses neile, kel pole aega pühenduda mitmekülgsele toiduvalmistamisele ja kelle päevakava ei võimalda süüa regulaarselt mitut toidukorda. Sisaldavad parajas annuses mikrotoitaineid ja nendega üldjoontes ei tõsteta ühe või teise aine taset organismis, küll on neist abi normaalse taseme hoidmiseks. Manusta pärast sööki.


Rõõmu multivitamiin (60 tk)
Hind Apothekas 12.98

kaltsium
Kaltsium on luukoe üks põhilisi komponente. Just vanemas eas (60+) tuleks mõelda kaltsiumit sisaldavate toidulisandite manustamisele, et ennetada luude hõrenemist. Võta õhtutundidel, sest mineraalide imendumine luukoesse on öötundidel aktiivsem. Samas vajab luukude kaltsiumi üsna suures annuses ehk ööpäevas keskmiselt 1000 mg. Organism suudab korraga aga vastu võtta maksimaalselt 500 mg. Seega jaota need ööpäeva lõikes kaheks osaks.
PS! Kuna kaltsium üksinda hästi ei imendu, on oluline kaaslane rasvlahustuv D3-vitamiin. Võta kaltsiumi koos D3-vitamiiniga pärast sööki.


Vitabalansi kaltsiumitabletid (150 tk)
Hind Südameapteegis 9.26

magneesium
Magneesium on üks olulisemaid mineraalaineid, mida arvatakse olevat organismis puudu umbes 80 protsendil inimestest. Seda leidub rohkelt luukoes ja lihastes. Lihaskond kasutab magneesiumi lõõgastumiseks, mistõttu suurendab füüsiline koormus selle vajadust. Aitab ka vähendada väsimust ja vaimset pinget. Võta õhtuti, et soodustada lõõgastumist ja uinumist.
PS! Imendub paremini koos B6-vitamiiniga, mis samuti toetab psühholoogilisi funktsioone. Imendumisel on abiks ka C-vitamiin.


Magvit B magneesiumigraanulid (20 tk)
Hind Apothekas 11.81


Vitamiine üksikkomponendina manustada pole sageli mõtet, sest üks või mitu ühendit mõjutavad teise mikrotoitaine imendumist ja toimet organismis. Seetõttu tuleb neid käsitleda koos.

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?